View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
DPS vestre viken hadde for noen år tilbake et eget traumetilbud. De hadde gode resultater å vise til. Men det tilbudet forsvant. En ting jeg husker er at de brukte filming som et læringsverktøy for behandlerne. Uten å vite det sikkert, antar jeg at dette ble benyttet for at behandlere skulle bli flinkere til å tolke ansiktsmimikk, mikrobevegelser osv for å kunne ta en mer korrekt avgjørelse på om pasienten var innenfor eller utenfor toleransevinduet. Valgte selv bort behandling der pga filmingen, fordi jeg følte for stor usikkerhet når det kom til sikker oppbevaring av videoene, det ble heller ikke informert om hvor lenge de skulle oppbevare dem eller hvordan tilgangen ble sikret slik at kun personell i opptrening fikk tilgang. Opplevd for mye dritt i livet, og det siste jeg ønsket var at det jeg fortalte behandler skulle komme på avveie. Slik var det for meg, og slik føltes det for meg. Andre for tenke selv utifra egen situasjon.

På Modum var det ikke bruk av filming. Men det var et veldig spesielt opplegg. Det startet med et nesten 2 ukers forvern. Det føltes som man skulle på et intervju for å avdekke om man passet inn. Veldig stressende. Ikke alle som kom på forvern fikk plass. Modum er også veldig stort behandlingssted, og det er mange ansatte og mange pasienter. Også grupper utover ptsd. Jeg kom rett fra lang isolasjon fordi eg hadde enormt symptomtrykk og fellesmåltidene var grusomme. Måltidene var ikke løst på en bra måte. Ofte var jeg så sliten av behandling, grupper og aktiviteter at jeg måtte skjerme meg fra inntrykk og stå over måltidene fordi angsten ble så stor i den store spisesalen. Jeg avbrøt behandlingen da Modum ikke hadde rom for individuelle tilpasninger, hverken rundt måltider eller gruppetilbudet.

Det finnes ennå et tilbud på behandling av traumer som heter Friskstiftelsen. De ligger på Elverum. Det passet meg langt bedre, de kunne gjøre visse tilpasninger og jeg følte jeg fikk nok ro til å klare å fokusere på behandlingen. Det var et bredt behandlingstilbud, inkludert EMDR, kognitiv terapi og det ble flere timer hos behandler der enn hos Modum. En kan benytte fasilitetene på høyskolen til trening, det er masse aktiviteter og det var mindre enn Modum. Færre ansatte og færre pasienter slik at det ble mindre stress. Du kan søkes inn på begge så kan du vurdere hva som passer best for deg. Trass i at Modum ikke passet for meg så har de bra skussmål.
Vis hele sitatet...
Hei du som har vært der kunne tenkt meg å få stille et par spm på innboks har du noe i mot å skrive med nick så jeg kan sende deg PM? Nyttig + interessant hva du skriver så takk