View Single Post
Ufint av crew å presse meg til å skrive nå som jeg har inntatt øl!

Prøve..

1) Er imot behandlingen, dvs. Den medikamentelle delen.

2) Ja. Fra Coca Cola og kaffe til amfetamin og kokain. De oppleves av majoriteten som positive ved inntak i form av økt velbehag, økt prestasjon osv. Positiv opplevelse.

3) Det hevdes og brukes som "bevis" at en tydelig kan se en lavere aktivitet i et bestemt område av hjernen ved en fMRi-skan hos personer med ADHD.
Denne lavere aktiviteten blir omtalt ulikt. Skade/defekt/annerledeshet osv.
Jeg har valgt å ha ordene i hermetegn delvis fordi jeg mener det er feilaktig ordbruk/omtale, samt jeg er åpen for dette er innenfor normal variasjon.

Dvs. i dette tilfellet ulikheter uten at det er forårsaket av en uønsket ytre/indre påvirkning eller mangel/feil ved fødsel.
Naturlig variasjon = ulikheter blant befolkningen eller befolkningsgruppe, med ulik grad av forekomst.
Eksempler på naturlig variasjon i mindretall: En spesiell øyenfarge et midretall har, rødlig hår, en nordisk mann med høyde på 165 cm er ting som skiller seg fra flertallet, uten det regnes som sykdom/lidelse.

4) Siste spørsmålet ditt..Dette fordi dersom det finnes et hav av ulikheter mtp. aktivitet i hjernen, virker det søkt å fremheve det som noe bevis for kun akkurat denne gruppen.
Litt som at en påstår personer med rødt hår har en "lidelse" fordi en finner forskjell i gener/dna hos disse.
Sist endret av Statlig..Troll; 13. juli 2018 kl. 21:18. Grunn: rettelse