View Single Post
Et problem her er at man har egentlig ikke noe form for ekstremsport ridning i slik grad som downhill sykling. Mest sannsynlig av hensyn til hestens helse som også blir ganske utsatt om terrenget blir for drøyt.

Begge grener kan jo utstyre seg godt med beskyttelse og faller du så basere ofte skadene seg mest på flaks og litt på hvor god du er på å falle. Downhill foregår ofte med godt trente og erfarne sykelister og heller sjeldent en amatør hiver seg ut i en slik løype.

I hesteverdenen så skjer det ofte at en som aldri har ridd før setter seg på hesteryggen, og når det sådan går galt så vet vedkommende ikke hvordan man skal komme seg av på fornuftig vis, det er gjerne lite bruk av sikkert utstyr ofte bare hjelm osv så jeg innbiller meg at det er flere skader i hestesport en i sykkelsport pga av disde punktene.

Men alt i alt tror jeg det kan være like farlig, nakken/ryggen kan fort ryke i begge sporter, og faller man på en stein i fart fra sykkel eller gallop fra hest så gjør det brått like vondt også.

En faktor til er at man har med et stort selvbevist fryktstyrt dyr og gjøre som kan reagere på mye rart og forskjellig. Sykkelen din bestemmer seg aldri for å bare prøve å bukke deg av med vilje, ei heller skvetter den av biler eller andre spøkelser :P