View Single Post
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg viste med overnevnte artikkel at mennesker som er introverte gjerne har behov for ro og fred.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er nettopp det du ikke gjør. Artikkelen du siterte snakker om høysensitive mennesker og deres egenskaper og utfordringer. Se her nå:
Abstract

The highly sensitive trait present in animals, has also been proposed as a human neurobiological trait. People having such trait can process larger amounts of sensory information than usual, making it an excellent attribute that allows to pick up subtle environmental details and cues. Furthermore, this trait correlates to some sort of giftedness such as higher perception, inventiveness, imagination and creativity. We present evidences that support the existance of key neural connectivity between the mentioned trait, higher sensory processing sensitivity, introversion, ectomorphism and creativity. The neurobiological and behavioral implications that these biomarkers have in people living in developing rural areas are discussed as well.

Keywords: Developing rural areas under conflict, highly sensitive person, perception, inhibition
Vis hele sitatet...
Dette er hva artikkelen handler om. Det hevdes at høysensitivitet er naturlig forekommende og at høysensitive folk og fe normalt også normalt er kreative, oppmerksomme, oppfinnsomme og... introverte. Og spedbygde ('ectomorph' er et fancy ord for en spjæling i tilfelle noen lurte).

Artikkelforfatterne påstår også at spedbygde mennesker er mindre egna til hardt arbeid
(no shit!), trenger mer hvile siden de har mindre muskelmasse (no shit!) og har de typiske trekkene til høysensitive mennesker:
Due to their physical frame, they are not suitable for heavy physical work or exhausting long exercises.,[13,21] and require more sleep hours compared to other body types to get “recharged”. This body type [Figure 1] displays more cautious and submissive behavior; it is more sensitive, artistic and perceptive to the environment and introverted.
Vis hele sitatet...
Sier de at alle introverte mennesker er høysensitive? Nei. Sier de at alle introverte mennesker er spedbygde? Nei. Sier de at introverte mennesker trenger mer hvile enn andre? Nei. De gjør faktisk ikke det.

De sier at det finnes en gruppe mennesker som trenger mer hvile enn andre, og denne gruppen er spedbygde, underkastende, kreative og introverte.

Sannhetsgehalten i dette kan og bør diskuteres. Personlig synes jeg hele artikkelen virka temmelig vasete, men som jeg sa i stad er dette utenfor mitt fagområde. Så akkurat det skal jeg ikke være for bombastisk om. Det som er helt klart er at artikkelen ikke gir noe belegg for din påstand om at introverte trenger mer fred og ro. Det påstås at høysensitive trenger mer søvn, og at høysensitive også er introverte. Det er ikke det samme.
Sist endret av Myoxocephalus; 7. mai 2019 kl. 15:22.