View Single Post
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
@Vidarlo Jeg delte lenge dette mekaniske synet med deg, ikke minst fordi det er et komfortabelt utgangspunkt for all debatt: det er uangripelig å påpeke at vi ikke vil ha rus i samfunnet. Du må bare være klar over at det er like rasjonelt å si at vi ikke vil ha vinter i Norge.
Vis hele sitatet...
Dette er jo totalt skivebom. Du må lese det vidarlo faktisk skriver.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig er eg litt forundra over at folk reagerer på det. Så godt som alle vil vere einige i at rusmisbruk er eit problem, både for individ og samfunn. Å gjere ulovleg tilgang vanskelegare framstår ikkje som spesielt kontroversielt, og for dei som får medisin frå legen på grunn av behov treng ikkje bry seg med klassifiseringa av medisinen.
Vis hele sitatet...
Bare for å zoome inn litt mer:
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så godt som alle vil vere einige i at rusmisbruk er eit problem
Vis hele sitatet...
Rusmisbruk. Misbruk av rusmidler er det han snakker om. Ikke rekreasjonell bruk. Ikke forsvarlig rus. Rusmisbruk. Og kan vi være enige om at dét er et alvorlig problem?

Hva som er forskjellen mellom forsvarlig bruk og misbruk er ikke skrevet i sten - men denne har ikke vidarlo sagt noe om. Hvorvidt forbudspolitikken avhjelper problemet eller ikke har han heller ikke tatt tak i. Det blir således litt fåfengt å diskutere dette, for det har ikke noe med saken å gjøre.

Den foreslåtte regelendringa vil medføre at det å smugle nobligan kan straffes hardere. Det er allerede ulovlig å smugle stoffet. Det vil ikke påvirke legenes muligheter til å skrive det ut på resept. Morfin har som kjent stått på narkolista i alle år, uten at sykehusene sliter med å skaffe det.


Personlig kan jeg ikke se for meg at dette vil ha særlig store praktiske konsekvenser for noen. Det blir litt mer risikabelt å smugle nobligan - sjansen for å bli tatt er den samme, men konsekvense n blir større), men man forbyr ikke noe som før var ulovlig. Kanskje vil færre mennesker smugle det nåe enn før, kanskje forblir tilgangen på gata stabil. Men hva så? Rent prinsippielt er det ingen endringer overhode, hverken negative eller positive.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. februar 2019 kl. 15:51.