View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Alumininum: Grunnen til at jeg tenker sånn er fordi det speiler praksisen i helsevesenet. Hvis symptomer forblir etter seponering fra rusmidler, så blir en rusutløst psykose omklassifisert til en "primær" psykose. En slik diagnose utelukker ALDRI arvelighet - det er premisset for diagnosen. At arvelighet ikke blir fullstendig avklart hverken i negativ eller positiv forstand, endrer ikke at praksisen er som den er i dag.

Så hvis du mener jeg opererer med usikkerhet - så er jeg enig - men det er den samme usikkerheten det norske og andre helsevesen opererer med i disse tilfellene. Det andre argumentet er selvfølgelig alderen hans. Statistisk sett er det "rett alder" for å få sin arvelige sårbarhet manifistert.

Og så er det selvfølgelig biasen min, at jeg tror på at sammenhengen er sånn. At arvelighet er den virkelige betydelige mekanismen som viderefører psykisk sykdom i individer og at det er umulig å røyke på seg en primær psykose/schizospektrum, noe jeg syns praksisen i helsevesenet faktisk reflekterer, selv om de aldri snakker om dette høyt eller markedsfører denne delen av behandlingspraksis.
Sist endret av meaculpaUIO; 24. oktober 2019 kl. 16:10.