View Single Post
Nå mener jeg, som mange andre her, at det å jukse er og forblir totalt uetisk. Så uansett så er dette ingen vei og gå. Ikke bare det, men det kan bite deg og din "juksepartner" i ræva, så det svir skikkelig. Den mildeste straffen begge får for å ha jukset slik, er dokumentforfalskning. Legeyrket krever en ganske så plettfri vandel. Altså er dine dager som lege talte, om dette blir funnet ut. Ikke bare det, men din makker vil også slikte kraftig, og få kraftige reaksjoner mot seg.

Men du skriver dette:
Sitat av Kehum Vis innlegg
Mvh en som bare vil hjelpe syke mennesker men klarer ikke analysere et dikt bra nok på papir.
Vis hele sitatet...
Jeg mener, at med dine naturfagkarakterer, så står en haug med dører åpne på vidt gap for å oppnå akkurat denne drømmen. Du har fortsatt fag som kjemi, biologi og fag under og mellom disse. Altså du kan bli noe stort innen farmasi, du kan forske på sykdommer og utrolig mye annet. Jeg vil dra frem Jonas Salk, som studerte kjemi. Riktig nok studerte han medisin etter kjemistudiet. Men han konsentrerte seg senere om virologi. Det var han, som lagde den første vaksinen mot poliomyelitt (vanligvis bare kalt "polio"). Polio ga en sykdom, som først lignet noe ala influensa, hos en liten andel av de smittede. En del av de syke, fikk store lammelser. Noen ble lammet i nerver, som styrte åndedrett. Så de hadde resten av sine dager i jernlunger.
Min egen bestefar (morfar) fikk polio som ung. Han fikk men i ett bein og i buken. Han fikk trent seg noen lunde opp på en ergometersykkel. Men han kom aldri i nærheten av den han var føre sykdommen. Så han hadde en til dels haltende gange livet ut. Når han bikket 70 et sted, så oppdaget han at han tisset "kaffe" og det kom "askegrøt" ut av bakenden. Han ble også gul i øynene og huden. Blodet hans ble fylt med galle. Det var ikke værre enn gallestein. Noe han ikke kjente, men det gjør skitvondt. Jeg har noen selv, og har kjent litt på det. Nesten det samme som nyrestein eller fødsel. Under operasjonen så fant dem også kreft i bukspyttkjertelen, som han døde av noen få år etterpå. Etter det jeg har skjønt, så var han like lam for smerter i buspyttkjertelen også. Noe som er like greit, for den smerten som denne kreftformen kan gi, kan morfin noen ganger ikke stagge.

Poenget mitt er, at polio lagde en haug ulykkelige skjebner! Sammen med alle som døde av lammelsene polio ga. Den godeste Jonas har nok reddet og hjulpet mange titals ganger flere mennesker enn det leger flest bare kan ha våte drømmer om! Egentlig bør vi alle takke han, for det han gjorde!

Med utdannelse inne de rette naturfagene, så kan du kanskje bli en som finner vaksine mot en lei sykdom. Eller kanskje du kan finne en ny medisin, f.eks. mot en kreftform? Ta for eksempel bukspyttkjertelkreft, som ikke har alt for bra prognoser akkurat. Med slik forskning, så kan du kanskje kunne redde mange!

Håper at dette åpnet dine øyne for at det er kanskje ikke bare medisinstudiet, som er veien for deg.