View Single Post
Trådstarter
5
Hei!

Takk for svar.

Og til å svare et annen kommentar også så går jeg under 23/5 regelen for jeg har jobbet som sykepleier i 5 år, dermed kan jeg nå søke med kun påbygg fagene mine, som gjør det litt lettere, da slipper jeg andre skriftlige fag.

Desverre så er det slik i mine år som sykepleier jeg ser altfor dårlig oppfølgning av lege og det er ikke stort jeg kan gjøre noe med, det er derfor jeg ønsker å kunne bidra mer, ikke fordi ego fakteren er høyere!

Selvfølgelig har jeg drøfter mye frem og tilbake med meg selv, men når jeg er selv hos lege og ut fra erfaring er det alt for mange som ikke burde vært lege for de er dritt lei jobben sin, de ikke gidder bry seg om pasientene sine. Jeg, som sykepleier, kan ikke gjøre stort når legen har sagt sitt.Eneste grunnen til at jeg ønsker å bli lege er å tilby mennesker den oppfølging og trygghet de trenger, det kan jeg ikke gi som sykepleier når legen tar over, til en viss grad.

Når eksamenspresset bygger seg opp? Jeg har da klart å få 6 i alle fag, utenom fag som kreves perfekt akademisk skriving, dette med kun å lese i bøkene selv uten skole undervisning. Så eksamenspress eller forståelse for fag er ikke noe problem

Og hva så, hva som om en person analyserte Olav H Haugens '' Mens Hjula Står '' og poengterte bruken av samnorskformene i A endingene, fikk formulert det riktig og fikk 6 på eksamen for meg. Da mener jeg min kunnskap i kjemi, biologi, fysikk og A på medisin studie grunnfag utveier det. (Trenger kun 5 på norsk, mtp realfags poengene mine, snitte til lege er steget til 6.8)

Sitat av Bearass Vis innlegg
Men hvorfor skal du søke gjennom 23/5 regelen? De fleste legestudier i utlandet krever kun 5 i snitt i realfag og å bestå en symbolsk prøve. Du glir lett inn uten juks. Du vil også få et MYE mer behagelig liv på studielånet. Lykke til
Vis hele sitatet...
Det er fordi jeg ikke har gått på vanlig videregåendde skole, noen gang. Jeg har tatt alle mine fag som privatist. Om jeg skal søke i utlandet må jeg gå på 3 på VG 1, VG 2 og VG3. Jeg har ikke rett på å komme inn på skole lengre, fristen er 23 år om jeg husker. Alle med søppel karakterer kommer inn før meg fordi de har '' rett på skolegang '', ved unntak der det er noen skole som ikke fikk fylt opp klassene sine

Skoler i utlandet krevet fullført VGS utdanning. Jeg ikke har gått på vanlig videregåendde skole, noen gang. Jeg har tatt alle mine fag som privatist. Jeg kvalifiserer til høyere utdanning i Norge dersom jeg har jobd i 5 år (23/5) + påbygg (privatist) Om jeg skal søke i utlandet må jeg gå på 3 på VG 1, VG 2 og VG3. Jeg har ikke rett på å komme inn på skole lengre i Norge heller så kan ikke '' fullføre VG'' på vanlig vis.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ikke undervurder diktanalyse, måten du tenker på der er faktisk det mest nyttige jeg dro med meg inn i høyere utdannelse.

Men jukse for å komme inn på legestudiet, hmmm høres ut som en dårlig ide.

Og en femmer burde være mulig selv med dysleksi. Tror heller du har nytte av å lese masse femmer og sekser løsninger og sammenligbe dem med de du har skrevet selv.

Og si at en lege ikke har nytte av norsk og engelsk skriftlig sier meg at du har feil holdning. En lege skal ikke bare kurere, men og dokumentere, forsvare, forklare og analysere sine egne og andres diagnoser og ikke minst pasientens.

Så mitt forslag er å lese masse tidligere oppgaver og løsningen som ga fem/seks.

Vet det kan være vanskelig med dysleksi, men da får du tankegangen inn og ser oppsettet og hvordan de binder ting sammen. Skrivefeil retter du med retteprogram.

Da er femmere godt sikret. Kanskje og en sekser. Enkelt, nei, krever disiplin og vilje. Kanskje dobbelt for deg.

Men juks, blir du tatt mister du sjansen, blir du tatt senere så mister du studieplassen, blir du tatt etter utdanning, vel da kanskje du mister autorisasjonen, men mest sannsynlig bare fjes.

Men legestudiet er teoritungt og tror du en analyse av Welhaven var kjedelig og vanskelig så tror jeg du får en overraskelse.
Vis hele sitatet...
Analysere welhaven var slettes ikke kjedelig eller vanskelig, foretrakk Wergeland sin side i kulturdebatten menmen, hadde ikke fått 6 på Muntlig vist jeg ikke kunne det spot on. Eneste problemet er å få det ned på papir helt feilfritt, 6 i skriftlig norsk er så og si umulig for noen med dystleksi.

En lege har absolutt nytte av norsk skriftlig. Det vil være avgjørende for å skrive korrekte rapporter. Men jeg kjenner flere leger med 2 i norsk skriftlig ( som gikk utlandet ) som klare seg heeelt fint, men slik går ikke i Norge. Analysere welhaven var slettes ikke kjedelig eller vanskelig, foretrakk Wergeland sin side i kulturdebatten menmen, hadde ikke fått 6 på Muntlig vist jeg ikke kunne det spot on. Eneste problemet er å få det ned på papir helt feilfritt, 6 i skriftlig norsk er så og si umulig for noen med dystleksi.
Sist endret av Jonta; 15. desember 2019 kl. 19:37. Grunn: Omfattende kirurgi for å fjerne masser av repetert innhold. Fjernet en del «Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.»