View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg kan ikke riktig se hvorfor en skal få parkinsons. Mener du antipsykotika er nevrotoksisk og gir permanent hjerneskade? Hvorfor? Kilder? Jeg prøver ikke angripe deg, vil bare veldig gjerne ha kilder på det. Vet godt hvordan disse medisinene virker, samt noe om parkinsons. Ser ikke sammenhengen dersom ikke disse medisinene fysisk skader hjernen. Hvor fant du informasjonen?
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du mener når du sier "nevrotorisk". Kan du kanskje mer spesifikt forklare hva du tenker på når du sier "nevrotorisk"?

Men når det gjelder permanent hjerneskade så er iallefall jeg selv veldig overbevist om at bruk av Antipsykotiske legemidler, deriblant Seroquel, kan gi permanent hjerneskade. Mer spesifikt på Dopamin,- Serotonin,- og Noradrenalin-reseptorene.

Dopamin-reseptorene hemmes av Antipsykotiske legemidler. Iallefall de fleste.
Og av denne grunnen så kan sannsynligvis langvarig og fast bruk av disse legemidlene føre til at også etter at man har sluttet å ta medisinene, at Dopamin-nivåene fortsetter å forbli lave - Noe som igjen, sannsynligvis, kan forårsake Parkinsons - Enten kort eller lengre tid etter at man stoppet inntaket av medikamentet.

Det som er veldig sikkert, er at hovedårsaken til Parkinsons ser ut til å skyldes mangel på Dopamin. Noe som er nettopp det Antipsykotiske legemidler kan forårsake.

Når det kommer til Parkinsons i seg selv så beskrives det, at det som skjer når man rammes av denne sykdommen er at hjerneceller dør - Og disse hjernecellene inneholder Dopamin.
Teoretisk sett, så er dette noe som fullt mulig kan skje ved hemming av Dopamin-reseptorene.

Akkurat nå så fant jeg dessverre ikke de studiene-, artiklene,- og forskningsartiklene som jeg har lest tidligere, og som spesifikt tar for seg nettopp parkinsons, bruk av Antipsykotika og at disse kan øke sjansen for Parkinsons senere i livet.
Jeg kommer tilbake til dette visst/så snart jeg finner disse.

Jeg kan derimot her vise til en artikkel ang. Parkinsonssisme - Som er selve definisjonen på symptomene som opptrer ved Parkinsons:

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/9739

Sitat av purrplealien Vis innlegg
Jeg har ikke et overskudd av dopamin, men jeg får fortsatt utskrevet Quetiapin (200mg) av legen min. Slik jeg har forstått deg, betyr det at sjansene er store for at jeg utvikler Parkinsons iløpet av livet. Kilder, takk? Parkinsons er ikke nevnt en eneste gang i hverken pakningsvedlegg eller på felleskatalogen.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at du ikke har et overskudd av Dopamin? Har du tatt diverse tester (f.eks testing av blodplater) for å sjekke hvordan dine nivåer av Dopamin er?

Neinei, jeg har da ikke sagt at det er store sjanser for at du vil utvikle parkinsons? Det jeg har sagt er at det sannsynligvis er tilfellet at, visst du ikke har et overskudd av Dopamin, har en litt-moderat større sjanse for å utvikle Parkinsons visst du inntar dette medikamentet enten ofte eller regelmessig.

Det er flere ting som her spiller inn. F.eks:

- Hvor aktiv du er fysisk sett.

- Om du får i deg de nødvendige daglige dosene av Vitaminer og Kosttilskudd som er svært avgjørende for å opprettholde et normalt nivå Dopamin.

- Er du ved en god psykisk helse? Visst en person har Depresjoner, Angstlidelser, Bipolar Lidelse, Utmattelsessyndrom (ME) og andre Psykiske lidelser som skyldes for lave nivåer av Dopamin, så spiller dette en stor rolle for hvor bra personen tåler å innta Seroquel og andre Antipsykotiske legemidler - Avhengig av dose og hvor ofte.

- Også om du er hovedsakelig mest våken om dagen eller om natten spiller stor rolle for Dopaminet.
Det samme gjelder forskjellen mellom å bo i Kautokeino og Kristiansand (pga. forskjellen på kulde, varme, sol, hvor tidlig det blir mørkt/lyst++).

- Også om du benytter rusmidler eller andre stoffer som øker eller hemmer Dopaminet er veldig avgjørende.

++

Visst en person er fysisk avhengig av f.eks. Benzodiazepiner og inntar dette hver dag, og samtidig også sliter med alvorlige Angst- og depresjonslidelser (med forbehold om at disse skyldes mangel på Dopamin) så skal det sannsynligvis ikke mye til før det går skikkelig galt for denne personen (Med forbehold om at denne personen plutselig en dag får utskrevet- og begynner å ta Antipsykotiske legemidler).

Sitat av Relevant Vis innlegg
Har du kilder? Jeg er ingen ekspert på området, men seroquel blir jo gitt til mennesker som sovemedisin uten at de nødvendigvis er psykotiske. At dette skal føre til slik en drastisk nedgang i visse stoffer, og at denne nedjusteringen skal vedvare på grunn av en nevrotoksisk effekt høres da merkelig ut. Da ville vel mennesker rundt om få parkinsons i svært ung alder? Mtp. hvor mange som går på det uten forhøyet dopaminproduksjon.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis Parkinsons. Men Parkinsonssisme som er symptomene på Parkinsons, kan du finne hundrevis om ikke tusenvis av Mennesker rundt om i Norge som lider av som følge av Antipsykotika-bruk.

Og når det gjelder Parkinsonssisme så er dette noe som skjer når Dopamin-nivåene blir for lave.
I tillegg. når en person har fått Parkinsonssisme så varer dette i de fleste tilfeller livet ut - Noe som ganske opplagt bare kan skje visst Dopamin-nivåene fortsetter med å forbli lave (livet ut).

Hvis du ønsker kilder på dette så er det bare å si ifra.
Sist endret av supernatural; 1. november 2015 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.