View Single Post
Sitat av supernatural Vis innlegg
Nå sier ikke jeg at det er en garanti for at man får Parkinsons ved bruk av denne typen medikamenter. Det jeg sier er at ved bruk av denne typen medikamenter (Antipsykotika) uten at personen har et overskudd av Dopamin, så vil dette svært sannsynlig øke sjansen for Parkinsons enten tidlig eller senere i livet. På samme måte som at Røyking øker sjansen for Lungekreft. Men som jo ikke betyr at det er en garanti for, eller at de fleste som røyker får lungekreft.

Parkinsonsisme, som nok er mer kjent under betegnelsene Dystoni, Dyskinesi, Tremor, Skjelvinger og ellers generelle symptomer som man også finner hos personer med Parkinsons, dette er derimot noe litt annet.

Spesielt Dyskinesi er utrolg smertefullt, og personlig så ville jeg ikke engang ønske Adolf Hitler å gå igjennom den type ekstreme og uutholdende smerte som dette gir.

Parkinsomsisme er i tillegg svært vanlig ved bruk av Antipsykotiske legemidler (hyppighet på mer enn 1 av 100 tilfeller om jeg ikke tar helt feil - Spesielt for de mer "gamle" Antipsykotiske legemidlene). Og tro meg, visst du først får de mest alvorlige/smertefulle/ubehagelige formene av denne typen bivirkninger så vil du aldri røre et slikt medikament igjen. Men da er dette sannsynligvis allerede for sent, da slike bivirkninger gjerne varer livet ut (i mindre grad).
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke et overskudd av dopamin, men jeg får fortsatt utskrevet Quetiapin (200mg) av legen min. Slik jeg har forstått deg, betyr det at sjansene er store for at jeg utvikler Parkinsons iløpet av livet. Kilder, takk? Parkinsons er ikke nevnt en eneste gang i hverken pakningsvedlegg eller på felleskatalogen.