View Single Post
De aller fleste i risikosonen er nå vaksinert og det var vel for deres skyld vi innførte alle strenge tiltak. Jeg klarer ikke å se noen gode grunner til å videreføre (strenge) tiltak lenger. Dette viruset (så langt) har strengt talt ikke vært særlig farlig for de fleste av oss. Problemet tror jeg heller ligger i alle skrekkhistoriene som har blitt printa i den digitale eteren. Det er skremmende å se hvordan horder, eller millioner, av mennesker så enkelt godtar frihetsinnskrenkende tiltak, i et samfunn, og en kultur, der vi de siste 230 årene har dyrket frihet som den største menneskelige selvfølge.

Så kan du selvsagt si at sykehus kan bli overbelastet, eller at selv 24-åringer kan dø. Joda, selvsagt kan sykehus bli overbelastet; det er vel noe av det en pandemi kan føre med seg. Skal alle menneskers liv likevel bli innskrenket i 15 mnd? Evt, hvor går grensen? Hvis mutasjoner ligger foran vaksinen, hvor mange mnd er du villig til å ha strenge tiltak? 24 mnd? 48 mnd? 7 år? Og til det andre: unge mennesker _kan_ dø, men det er svært usannsynlig.

Jeg vil heller leve i nuet, enn å utsette moroa pga frykt eller trygghet. Nå er det på tide å åpne slusene.