Tråd: Dumme kunder
View Single Post
Ikke akkurat direkte kundeforhold, men tar den her like vell..

Jobbet som trafikkdirigent i Lofoten for en tid tilbake, og fikk en ambulanse i køen på min side:

Ambulanse kom til arbeidstedet uten å gi signal for å være på utrykkning.
etter en stund kom den ene ambulansearbeideren ut av bilen og spurte om de
kunne komme forbi, for de hadde en passient på som var dårlig. Jeg spurte ambulansearbeideren om de var på utrykkning, og fikk svaret ja tilbake.

Så spurte jeg hvorfor de ikke hadde ringt på vakt/alarm telefonen, samtidig som jeg sjekket telefonen, og fant ingen ubesvarte anrop.
Jeg fikk til svar at de hadde fått beskjed om at de ikke trengte å ringe før mellom 24.00 og 06.00.

(Strekningen hadde manuell dirigering 1800-2400, og var stengt 2400-0600)

Jeg forklarte at vi driver med trafikk-dirigering, fra 18.00 til 24.00, og
at de må ringe på forrhånd, slik at vi kan rydde oss av veien til de kommer når de er på utrykkning. Jeg fikk til svar at dette hadde de aldri hørt om.

Så spurte jeg om hvorfor de ikke kjørte blått siden de var på utrykkning, og fikk svar om at veiene i området var alt for dårlige til å kjøre blått.

Jeg kalte opp vakten på andre siden og fortalte om ambulansen, han fortalte også om en buss som stod og ventet på andre siden av arbeidsområdet.

Da veien var ryddet fortalte jeg ambulanse-sjåføren at han kunne kjøre
igjennom først, men han måtte da kjøre med blålys.
Han fortalte meg at ALLTID når jeg så dem (Ambulanse) i området så
var de på utrykkning.

En tid senere ringte anleggsleder meg og fortalte at ambulanse var på vei, og at vi måtte være klar til å slippe dem gjennom et kvarter senere. Igjenn jeg sjekket alarm/vakt telefonen, full dekning og ingen ubesvarte anrop.
Kvarteret gikk og veien ble ryddet. Ambulansen kom også nå uten blålys, kjørte igjennom uten blålys. Begge ambulansearbeiderne satt forran, og det var tydelig at de ikke var på utrykkning.