View Single Post
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg

Nå. Det sagt: jeg syns du virker som en hyggelig fyr og jeg liker stort sett det du skriver.... men det du gjør her, hvor du ilegger mine (og andres) innlegg større mening enn det innleggene i seg selv inneholder, og direkte påstår at jeg har hevdet ting jeg aldri har hevdet, fremstår som barnslig og dårlig debattstil. Jeg kan ikke si jeg setter pris på det.
Vis hele sitatet...

Jeg tar den Tias. Skal ikke unnskylde mitt forrige innlegg. Jeg får stå skolerett for den uttalelsen. Beklager til alle trådens deltakere. Jeg gikk for langt og kunne spart meg den uthevingen av mine tolkninger av deres ytringer. Det ble nok i overkant mye følelser rundt dette i går og jeg følte på at jeg nærmest ble "angrepet" i tråden og svaret mitt ble vel en litt desperat handling for å forsøke å forsvare meg selv - men jeg valgte definitivt ikke en grei måte å gjøre det på og burde ikke lagt til mine tolkninger - da som du sier min tolkning er kun det. Ikke en fasit. Beklager.

Resten av innlegget mener jeg fortsatt er på sin plass. Dette ER krise. Det ER en systemsvikt. Antall rammede personer viser alvoret alene. Totalt sett har det rammet minst 20 000 nordmenn Og kanskje opp mot 50 000 nordmenn. Greit nok at bare rundt 30 har sonet - men den uriktige økonomiske straffen som er idømt tusenvis av nav-klienter kan være minst like tøff som noen uker i fengsel.

Og en må ikke glemme at mange (uvist hvor mange) som har fått uriktige krav om tilbakebetaling av nav-ytelse også har måtte betale dobbelt opp med skatt på kravet - på toppen av en allerede beintøff tilbakebetaling. Og dette har skjedd uten juridisk grunnlag.

Tenk deg selv at du er på en plass i livet der du er ute av stand til å ivareta deg selv og din inntekt. Plutselig blir du erklært som lovbryter å får en ugyldig krav om tilbakebetaling og en feilaktig stopp i ytelsene fra NAV som faktisk er din livslinje og det som holder hjulene igang.

Tenk hva det har ført til av lidelser? Folk har mistet hus og hjem, parforhold har sprukket grunnet falske krav og og langvarig knekk i økonomien, folk har kanske endt opp som uteliggere som følge av nav-skandalen. Og byrden gjelder ikke bare de som har sonet. Byrden har alle de 20-50 000 personene som er rammet måtte bære. Noen er kanskje blitt så skakkkjørte at de aldri klarer å nøste seg tilbake til et ordinært liv. Noen er kanskje døde og vil aldri oppleve rettergang og justis.

Og når vår statsminister fortsetter å uttale at hun har full tillit til Haugli så viser det i mine øyne at kanskje har ikke vår statsminister nødvendig gangsyn til å bli sittende i posisjonen sin. Kanskje burde faktisk hun også ta sin hatt og gå. For hvordan kan en minister som i 6 uker lar være å agere mens folk sitter uriktig fengslet ha tillit? Beklager Erna. Du er helt nedsnødd i denne saken og du bør faktisk gå av du også.

Både jurister, embetsverk, nav-ledelse , politikere og Haugli personlig er faktisk anmeldt for brudd på straffelovens:

§ 171 - Tjenestefeil
§ 172 - Grovt uaktsom tjenestefeil
§ 173 - Misbruk av offentlig myndighet
§ 222 - Uriktig anklage
§ 223 - Grov uriktig anklage


Jeg bare en vanlig mann så jeg skal ikke begi meg ut på å vurdere riktigheten av en slik anmeldelse - men det viser alvoret i saken. Og igjen. Den totale mengden ofre kan være opp mot 50 000 mennesker.

Ofre for juridisk feilbehandling, tjenestefeil, tjenesteforsømmelse og grov uforstand.

Beklager Erna - sålenge du fortsetter å stå 100% bak en statsråd som ikke har gjort jobben sin - ellers som kanskje ennå værre - har fått beskjed om trenere saken til etter valget! - da viser du at du ikke er skikket til å lede landet vårt. For det viser at du ikke ser alvoret, eller engang evner å se hvordan enkeltmennesker er rammet av saken. Og du ser definitivt IKKE rekkevidden eller alvoret i saken. Og måten du håndterer saken på offentlig blir en ekstra byrde for alle de som er rammet og fått livet sitt snudd opp ned og har kommet i en uhåndterbar situasjon. Alt dette mens disse menneskene har vært slitne, skadede, eller har hatt så tung bagasje at de ikke har klart å håndtert eget liv og faktisk trengte hjelp. Og alt de fikk var en kald skulder og ikke-rettslige krav ble iverksatt samtidig som NAV klippet av liv-linjen til de rammede, og feilaktige skattekrav økte byrden for de som først ble rammet.

Hvilke føringer som evt har blitt lagt på Haugli når hun mottok skrivet i august vet jeg ikke - her kan jeg bare spekulere - men slik denne saken bare blir mer og mer merkelig utelukker jeg ikke at det har vært et bevist politisk valg fra politisk ledelse at saken skulle ligge til etter valget.
Sist endret av _abc_; 14. januar 2020 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.