View Single Post
Sitat av Koldun Vis innlegg
Tja. Etter å ha reist og bodd andre steder i verden, så er den norske sosialdemokratiske byråkratstaten absolutt ikke den verste. Den nyttige heuristikken om å forstå enhver byråkratisk organisasjon som hemmelig kontrollert av sine fiender gjelder uansett.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du missforstår utblåsning min. Det er definitivt ikke en klagesang på hvordan vi har det i landet eller at jeg tror andre land har det bedre.

Det er skrevet i fortvilelse over hvordan den velferdsstaten vi i fellesskap har brukt et par generasjoner på å bygge, hvordan den velferden og det sikkerhetsnettet rives ned fra innsiden. Det er er et rop om at noen må våkne og faktisk gjøre jobben sin.

Hva sier det om systemet når folk som har gått på en smell i livet og har falt så dypt at de blir bostedsløse ikke får hjelp fra staten men istedet blir fjernet fra alle systemer ved et pennestrøk? At det blir automatikk i at folk som ligger nede og er såkalt UFB blir notert som "utvandret". Og når de oppdager fadesen og forsøker å få endret statusen i offentlige registrer blir møtt med avslag? Selv etter personlig oppmøte hos gjeldende instans slik at de med selvsyn kan se at personen er i levende livet og befinner seg innenfor landets grenser?

Når er nå ser omfanget av bare av denne saken så må en nesten spørre, hvorfor ble det slik? Og hvorfor blir folk nektet å bli tilbakeført i manntallet?

Vi har det bra i dette landet. Og de fleste av klodens andre land har det værre. Men det er skammelig lett å ødelegge noe fra innsiden. Akkurat som med skjøre IT systemer. Slurvete ansatte eller ansatte med onde hensikter er den aller største trusselen. Slik føler jeg det er med vårt sikkerhetnett nå. Noen forsøker å rive ned det fra, fra innsiden. Fra sine maktposisjoner blir tusenvis av nordmenn direkte og indirekte berørt av dette.

Hva er konsekvensen for den enkelte som er blitt rammet? Det er nesten vanskelig å forstå hvor hardt enkelte har blitt rammet. Og hvilke følger det har fått for enkelte. Og kanskje er noen av av alle disse 17 500 som har betalt for mye tilbake til staten også blant de som så er blitt ført inn som "utvandret".

Se for deg hvordan dette har rammet folk. Folk kommer i "klammeri" med nav. Får beskjed om å tilbakebetale. Forsøker å få prøvd saken. Alt mens alt av stønad stoppes. Så kommer kravet om tilbakebetaling. Kanskje mens folk ennå er syke eller psyke. Den økonomiske situasjonen fører slitasje på familien, kanskje ryker forholdet, boligen blir tvangssolgt. Taperen har mistet inntekt, familien, boligen, bilen, alt som er kommet til gjennom et helt liv bare forsvinner i kampens hete mot NAV. De ender opp som hjemløse og blir så meldt utvandret.

Her er det mange som har sovet på vakt. Og ingen tar ansvar.