View Single Post
χρωματικός
Chromatics's Avatar
299
Mitt inntrykk og erfaringer viser at helsepersonell kan være veldig dømmende og bruker fort ordet narkotika og skiller ikke de forskjellige rusmidlene. Bruker du eller har brukt en form for narkotika, ja da blir du fort satt i en bås og stigmatisert.

Jeg har ikke vært inne til behandling. Men jeg kjenner til flere sykepleiere og en lege i min omgangskrets. De er veldig dømmende ovenfor ulovlige rusmidler, men selv fester de gjerne hver helg med alkohol og snuser til vanlig. Som regel ser de kun på de negative og farlige konsekvensene, men ikke på vettig bruk av ulovlige substanser og fordeler rundt f.eks cannabis og psykedeliske stoffer.

Under utdanning så får dem nok servert symptomer og bivirkninger rundt rusmidler som virker skremmende.
De forstår visst ikke at man kan nyte cannabis på samme måte som en par-tre øl. Alle er nok ikke så korttenkte, men det er nok få av dem som tør å tenke selv utenom det som blir sagt til dem gjennom utdanning, media og kulturelt.

For å ta et eksempel:
Når én person dør av MDMA i løpet av 1 år i Norge, så blir det jo skikkelig rabalder i media.
Mens tusenvis dør av alkohol og tobakk hvert år, det er liksom "vanlig" og snakkes ikke om?