View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Mitt generelle inntrykk, er at helsepersonell ikke kan nok om rus, rusatferd og rusmidler. Jeg er ingen ekspert selv, men når jeg forteller legen min (som vet jeg står på concerta og ritalin) at jeg ikke har sovet to netter, og han sier "men du virker jo veldig opplagt", så må han enten ha glemt at jeg står på srntralstimulerende, eller ha lav innsikt i hvordan disse virker.

. Det trådstarter her forteller om smertelindring, kan jeg skrive under på. Jeg er ikke rusmisbruker selv, men kjenner igjen den moraliserende holdninga om at medisiner ikke skal gi rus.Noen later også til å tro at hvis man får 'passe menge", blir man ikke rusa, bare smertelindret. Det kan sikkert stemme for noen, men den ene gangen jeg fikk morfin for smerter på sykehus, så var det en gelt fantastisk opplevelse. For en deilig følelse i kroppen! Så de virka på meg, både på den ene og den andre måten.

Jeg er vel så heldig at jeg responderer godt på smertestillende, og heldigvis kan klare meg med vanlig ibux etter tanntrekking for eksempel. Da slipper jeg jo å ta de litt skumle, og tyngre smertestillende medikamentene, og jeg blir ikke ruset. Samtidig vet jeg at andre trenger mer. Jeg gadde en venninne som bke nektet sterke smertestillende etter tannbehandling, fordi hun hadde vært til rusbehandling for alkohol. Jeg kan jo forstå hvorfor, men det er ikke sikkert det er så bra å gå med store smerter heller, rusmisbruker eller ei. På den andre sida kjenner jeg en som har vært tung rusmisbruker og er ren nå. Han liker ikke å få sterke smertestillende, fordi det trigger rusdriften i ham. Men om en person er aktiv rusmisbruker, så ser jeg ikke hvorfor han eller han ikke skal få skikkelig smertelindring. Det kan virke som det ligger mye moralisering i slike avgjørelser, og lite vitenskap. Likevel er jo ikke jeg noen lege, og jeg har respekt for faglige vurderinger gjort av fagfolk...så lenge det er faglige vurderinger da, og ikke hva den enkelte behandler "synes" og "føler".