View Single Post
Hei, sykepleier selv her!

Du må bare sende meg en PM, da jeg skrev en bacheloroppgave om akkurat dette.

Det som er den store utfordringen er jo at sykepleiere og leger er som folk flest, og de kan ofte være trangsynte. Mye av grunnen er jo at de mangler kunnskap, og egen erfaring rundt dette feltet. Sykepleiere i forskningsartiklene jeg så på, etterlyste selv mer kunnskap om rusfeltet, og opplæring i hvordan en best mulig skal håndtere disse pasientene. En interessant artikkel jeg så på intervjuet pasienter med rusavhengighet og sykepleiere på en avdeling. Der sykepleierne bedt om å fortelle om deres egen erfaring rundt temaet rus, og dette var de samme sykepleierne som pasientene beskrev som mer omsorgsfulle, og tålmodige.

Med sånne pasienter bør en kunne by på seg selv på en måte at man skaper en relasjon. Jeg tar meg ofte selv i å bruke kallenavn på forskjellige rusmidler, bare for at de skal føle seg ivaretatt, noe de ofte gjør. Her snakker de med en sykepleier som kan litt om de ulike stoffene. Har for eksempel tatt meg selv i å spørre en amfetaminmisbruker om det kanskje var på tide å få i seg et par valium, søvn og lande litt på bakken. Dette ble jo tatt i mot med et smil, både fra pasient og lege. Å snakke litt uortodoks med disse pasientene er ofte en fulltreffer for min del. Dette er én av flere ting jeg har tatt med i oppgaven som er støttet opp mot faglitteratur. I senere tid er det jo flere leger som også har tatt bladet fra munnen om at vi må slutte å oppføre oss så "A4" og skikkelige rundt pasienter. Ofte vil jo pasienter sette pris på at en kanskje er litt røff i tonen, noe som gjenspeiler pasienten også (selvfølgelig skal en jo se an situasjonen og pasienten).

Vil gjerne dele dette med en medkollega, da jeg syntes dette er en høyest aktuell problemstilling når en ser hvor mye resten av verden får et økende liberalisert forhold til rus, og desto har bedre oppfølgingstjenester (Portugal) enn oss i Norge. Til og med Best Høie er (var?) jo på banen om at det er høyst på tide med en rusreform. Helsedirektoratet tror jeg har laget et veiledningshefte for dette, noe jeg faktisk fant ganske oppløftende.

Så får vi jo se. En ting er sikkert, og det er at det ikke er lenge til den gamle garden pensjonerer seg for godt fra helsevesenet, og det er nok ganske positivt.
Sist endret av Denzel; 22. februar 2019 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.