View Single Post
Jeg er nettopp ferdig med 21 dager med lenke. Oppsummering:
Da jeg kom hjem etter å ha fått på lenka, ringte jeg de etter å ha koblet telefonsentralen I stikk-kontakt. Så måtte jeg gå rundt alle yttervegger inne i leiligheten slik at det dannet "sirkelen" der jeg skulle oppholde meg.
De kan ikke se hvor jeg er når jeg er utenfor hjemmet, de kan bare se at jeg er hjemme eller borte. Det er derfor de skal ha en kontaktperson på jobben min slik at de kan ta stikkprøver å ringe sjefen å sjekke at jeg er der. Sjefen har og plikt til å gi beskjed dersom jeg ikke kom på jobb.

De kom kun 3 ganger på uanmeldt kontroll for alkotest, da på dagtid i helgene. De ringte 5 min før de kom. De går oftere på kontroll til folk de mistenker at bryter reglene.
De har lov å ta urintest på disse besøkene, men gjør det kun om det er personer som bruker stoff/tabletter til vanlig. Har du drukket alkohol, kan dette vises i urinprøve 4-5 dager etter inntak. Er soningen slutt når de får positivt resultat på urinprøve, blir du anmeldt.

Jeg blei ikke oppringt når jeg gjorde "ulovlige" ting som å gå ut med søppel eller kom for tidlig hjem fra jobb.

Man ryker ikke inn i fengsel ved små overtredelser som å komme for seint osv. Men alkohol er nulltoleranse. Rett i fengsel selv om det feks bare er en dag igjen av soning.

Man har lov å drikke alkoholfri øl. Dersom de kommer på kontroll når du akkurat har slukt en slik og det slår ut, så venter de en halv time og tar så ny test dersom du opplyser om den alkoholfrie ølen.

Opplevde at folkene på friomsorgen var veldig greie, de ønsker at du skal klare å gjennomføre opplegget. Lykke til dere som skal sone!

De driver ikke å følger etter deg og spaner på deg ��Til det har de det for travelt, og det er uansett ikke slik de utfører kontroller. De var ikke på arbeidsplassen min å sjekket ila de 3 ukene, og ringte heller ikke sjefen min for å sjekke.
Når du har fritimer kan du gjøre akkurat hva du vil, utenom å drikke alkohol/ta drugs.

Sitat av 420master Vis innlegg
En kamerat av meg har fotlenke nå, hvis han stopper på butikken på morgen i arbeidstid så ringer de han
Vis hele sitatet...
Dette er ikke riktig. Man har ikke GPS sporing. De har ingen mulighet til å merke om man stopper på vei til og fra jobb. Men man har tilmålt tid på denne strekningen, og bruker man for lang tid, kommer man for seint hjem der hjemmesentralen registrerer dette. Eller man kommer for seint til jobb, og arbeidsgiver plikter å gi friomsorgen beskjed om det.
Har man ekstra tid en dag pga lite trafikk, så er det ingen som merker at du er innom butikken eller stopper for å fylle bensin.
Sist endret av Chikkelakke; 4. oktober 2021 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.