View Single Post
Sitat av fjellape Vis innlegg
gidde meg krampetrekninger
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg helt den store i Norsk. Sammen med dette blir ganske så mye på siden av tråden, men jeg gyver løs som en okse i en porselensforretning lell.


Å gi er et sterkt verb, altså det får stort sett omlyd når det bøyes. Å gi, gir, ga har gitt. Så det blir "ga meg". Gidde = orke.
Kramper har du antageligvis hatt, men slik jeg forstår ordet, ikke krampetrekninger. Krampetrekninger er noe en normalt ser under slakting. Det normale er, at dyret får ei kule i hodet, så blir halspulsåren skåret over. Når kula treffer sitt sted, detter dyret i bakken, og hjernen er ødelagt. Men dyret begynner å sprelle, når en skjærer pulsåra etterpå. En gris ligger ofte da på bakken, og det ser ut som løpebevegelser med bakbeina. Sparkene er så kraftige, at de kan være farlige. Jeg har ikke sett det skrevet noe sted, men jeg tror krampetrekningene kommer av noe lignende refleks. Altså det er ryggmargen, som står for bevegelsene. Hogger du hodet av ei høne, en hane eller en kylling, så kan kroppen løpe rundt noen meter.
Sist endret av aluminiumfluorid; 27. desember 2019 kl. 04:21.