View Single Post
Jeg kan naturligvis bare svare for Bleiker vgs, men hos oss får man mulighet til å ta koding ganske langt, om man er interessert. I tillegg lærer man mye om systemene rundt, og man får et bedre grunnlag for å ta programmering på høgskole senere. Selv om man tar det på høgskole/universitet må man drive med det på fritiden også for å bli virkelig god, det er ingen studiesteder som i seg selv gjør deg til en dyktig programmerer.

Vi har flere praksissteder/lærebedrifter der man også kan jobbe med koding, og noen av disse bidrar også inn i selve opplæringen.

Hvis jeg skal anbefale trådstarter en "vei" som kan være hensiktsmessig, er Vg1 studiespesialisering med matematikk 1T og Vg2 IKT-servicefag dersom de kan tilby programmering på "din" skole en god vei. Dessverre er det veldig lærer/skoleavhengig om IKT-servicefag tilbyr dette, og hvorvidt kvaliteten er god. Med studiespesialisering på Vg1 vil man få fritak for fellesfag på Vg2 (unntatt kroppsøving), og *må* ta et valgfritt 5-uketimers (45-min-timer) programfag i stedet, dette kan være IT1 eller IT2. I tillegg skal man ha flere timer med prosjekt til fordypning, slik at man kan ha mer praksis eller fordypning i andre fagområder.

Når man evt. skal videre på påbygning, trenger man færre timer til matematikk og har fullført naturfag, og har derfor tid på påbygningsåret til å ta mer matematikk, f.eks. R1, og kan spare tid. Tar man fagbrev først, kan det være en god idé å ta i hvert fall noen fag i læretiden, enten realfag (f.ek.s R1, R2 og/eller FY1) eller andre fag fra påbygning. Da trenger man ikke bruke mer enn ett år etter læretiden på å få spesiell studiekompetanse.

Det er også mulig å søke seg inn på forkurs til ingeniørutdanning, enten direkte fra Vg2, eller etter fagbrevet. Med fagbrev kan du også en del steder gå videre direkte på Y-veien, uten studiekompetanse.