View Single Post
Om å kjøre fra politiet er vanskelig spør du? Vel, her er noen scenario om hvordan det kan utarte seg:


1. Si at du møter en politibil, og at du kjører i en bil som de vil stoppe. Kan være det at noen har ringt politiet for at de skal komme å ta et alvorsord med deg, muligens stjålet bil, mye fart, eventuelt bare at du har lagd noen ringer på asfalten.. Møter du de etter veien kan de finne på å blokkere kjørefeltene med sin egen bil, gjør de ikke det kan du fort komme unna bare med å gi gass. Husk at det tar en god stund for betjenten å snu bilen mitt på veien, også komme opp i tilsvarende eller høyere fart enn du burde ha til da.

2. Denne gangen sier vi at du plutselig ser betjenten sitte med laser i grøfta, og vet at nå ryker lappen.. Noen ganger har de stopp post på samme plass som de sitter med laseren, da er det sjeldent at det sitter en betjent i bilen å venter. Da han som burde sitte der, ofte er den som står på veien å vinker for at du skal svinge inn å få beslaglagt sertifikate ditt. Da kan du ty til trikse i scenario 1, denne gangen må betjenten komme seg inn i bilen, få startet den, og komme seg etter deg. Sånne ting tar tid, tid som du kan bruke til din fordel for å få størst mulig forsprang! Du kan også komme ut for en laserkontroll der de står å vinker inn fartssynderene lenger bort i veien, for eksempel rundt neste sving. Har du litt fantasi, kan du snu bilen og kjøre i den retningen du kom i fra. En gang vært påsitter i en sånn situasjon, og var den gang veldi morro å høre på politiradioen betjenten si "Stopp sort Ford Sierra, regnummer xx12345. Overtredelse 44 km/t." Også høre en liten stund etterpå "Helvette, han kommer i retur denne vei i større fart!"

3. Her er vel den situasjon som er værst å komme opp i, og burde ha noe annet en enn gammel Mercedes 300D for å komme unna her. Nå sier vi at du sitter bak ratte i en litt mer sportslig bil, i godt driv etter veien. Kanskje du har enn 50-60km/t over det fartsgrensen er, og på en lang strekke når du igjen 5 biler. Er jo fort gjort da å bare legge ut til venstre, og kjøre forbi alle sammen. De fleste tilfeller går jo dette bare bra, men når du ser i speilet at en sort V70R slår på blålys å også blinker seg ut kommer fort adrenalinet strømmende! Har du en rask bil da kan du går for at du tar han på fart og vilje, er du såpass uheldig at du sitter i en bil som går alt annet enn fort er det vel egentli bare å stoppe også få en kraftig skjennepreken. Stopp helst før politibilen når deg igjen, nokk is i magen å du beholder lappen her også. Ingen måling, ingen bot!


Hva skal du egentlig gjøre når du først har lagt gullegget, og føler adrenalinet pumper mens du lurer på hva straffen er for å kjøre fra politibilen? Er jo en fordel å kjenne veiene der du er, er du på fremmed jord har du egentlig "bæsjet på leggen" som det så fint heter. Er du i kjent terreng gjelder det å tenke ut hvem du kjenner i område, som helst har garasje, men allefall en gårdsplass som ikke vises fra veien! Det som skjer vist nummerskilte ditt er notert, noe det blir 95% av gangene. Er at du får en telefonsamtale fra politikontoret etter maks 10 minutter, så nå kan du angre vist bilen står registrert på mor eller far! Her er det også veldig viktig med is i magen, helst si at du er hjemme, bilen skal vistnokk stå hos en kompis som bor noen kilometer borte. Du hadde jo gjemt nøkklene på bilen en plass, de lå på høyre forhjul siden kompisen din skulle låne bilen i dag, men ikke var hjemme når du var der for å levere den. Politimannen vil ofte ha navn og nummer til han som har bilen nå, noe du selvsagt må finne en grunn til ikke å gi. Er vel ikke alle i dagens samfunn som har mobil som politiet kan ringe?? Si at du skal dra til kompisen din å finne ut hva som er skjedd med bilen din! Noter ned navn og nummer til betjenten, siden du skal ringe han når du kommer til kompisen din. Bilen din er nå borte, og kompisen din vet ikke hvor den er! Bilen er stjålet! Si at betjenten må få meldt den stjålet ASAP. Ring betjenten igjen etter 4-5 timer, og forklar at dere fant bilen en eller annen plass når dere var ute å lette etter den. Nøklene sto i den, og kanskje har du fått noen skader på den.

Selv tror jeg at de fleste betjenter vet at du lyver så mye at det renner av deg, men holder du på den isen i magen kan de aldri bevise hvem som kjørte bilen! Ingen bevis, ingen sak! Er jo viktig at kompisen også kan lyve litt for deg, gjør de noe ut av saken blir han også innkalt til avhør.

Så svaret på spørsmålet ditt er ikke så vanskelig, selvsagt går det ann å kjøre fra politiet! Er en fordel med en bil som går godt, men det absolutt viktigeste er mye is i magen! Du gjør fort en dårlig beslutning når du er i den situasjonen at du har en bil med blinkende blåe lys etter deg, og anbefaler ingen som så mye å prøve vist de ikke har tro på at de greier det. Alle situasjonene over er utprøvd, og enda har ingen mistet lappen for når de ble utført. Gjorde mye idiotisk med bil de første årene med sertifikat, selv begynner jeg å bli såpass voksen at nå er det jeg som blir sjokkert når bilene kommer flygende forbi meg i 80 soner!

Er det værdt forsøket å stikke av? Får jeg lovens små sinte menn etter meg, så blir jeg å stoppe så lenge som jeg vet at jeg beholder sertifikate. Bøter kan alltid bli betalt, å miste sertifikate er virkelig dyrt i Norge! Og blir du først tatt etter å ha stukket av, så er det kun 1 dag ekstra i buret for å prøve uten å greie det. En dag ekstra har allefall jeg blitt å risikert, du tjener jo veldi på det vist du greier å beholde isen i magen å komme deg unna!


Mvh.
En tidligere trafikksynder, som aldri ble tatt!