Tråd: Fartsbot
View Single Post
Sitat av Semfic
FEIL

116 som Dontomaso sier
Vis hele sitatet...
Jeg vet veldig godt hvordan forenklet forelegg reglene lyder,

i 60 km/t og lavere er det 25 km/t over fartsgrensen som er grensen for forenklet forelegg, dvs at du beholder sertfikatet.

i 70 km/t og høyere er det 35 km/t over fartsgrensen som er grensen for forenklet forelegg.

Men poenget mitt var at hvis speedometeret viser 120 så er det stor sannsynlighet for at
du beholder sertfikatet pga:
a) de fleste speedometere viser et sted mellom 5-10 km/t høyere fart enn du faktisk har
b) fotoboksene er stilt inn litt "feil" sånn at man har tatt høyde for feil i målingen.. (som ex ved justering osv) akkurat samme prinsipp som ved laser måling. Så man har som regel 1-3 km/t til gode der også.



Jeg vil også støtte han som sier at fartsgrensene ikke nødvendigvis er like relevante..

Fartsgrensen på norske motor veier er satt et sted mellom 80 og 100 hvor 100 fartsgrensen er forebeholdt til veier med dobbelfelt, midtdeler og belysning. (det er forresten opp til høring om den skal økes til 110). Men fakta er at motor veiene i norge med 100 grense ble designet for 130 km/t. Det som også er bevist er at det nesten ikke er dødsulykker eller ulykker med alvorlig personskade på veiene som har fått innført midtdeler.
Det er et par skritt som kan gjøres for å få ulykkes statestikken ned.

1. Fartsgrensen kan settes ned. Dette har god effekt men skaper mye frustrasjon og forbannelse blandt bilister, i og med at vi kun kan ha 1 fartsgrense med dagens skilt teknologi. Så da blir fartsgrensen satt etter når det er høyeste trafikk tetthet. Den trafikktettheten er ikke tilstede hele døgnet kansje bare 5-10% av døgnet.

2. Midtdelere kan innføres. Dette er et tiltak som har enormt god effekt, døds ulykkene og alvorlige personskader blir nesten fraværende, ufordelene med dette er at forbikjøringer blir umulig. Og at man ikke har mulighet til å komme seg vekk i fra veibanen (i og med at autovern omtrent alltid vil være tilstede samtidig)

3. dobble felt bør bygges. Dette har liten effekt hvis det ikke kombineres med midtdeler.
men dette i kombinasjon er helt fenomenalt. Dette fjerner nesten alt av alvorlige ulykker.

Det jeg vil fram til er at i tider med lavere trafikktetthet er det ikke noe galt i å ligge over fartsgrensen.. Fartsgrensen er i 90% av døgnet kunstig lav og det har lite for seg.

Grunnen til dødsulykker er i en stor overvekt av tilfellene pga at bil nr1 går over i bil nr2 sitt kjørefelt, dette skjer enten ved at man kjører forbi uten å ha sikt. ved at folk sovner bak rattet, ved generell vimsing i bilen, bytte cd'er, trøste skrikende unger i baksetet mens man kjører. Dette pluss alle andre distraksjoner som er i trafikken er det som skaper de fleste ulykkene.. Hvis vi kunne angripe dette problemet ville ulykkene gå vekk. Men fokusen ligger ikke på dette, fordi det er vanskelig å håndtere.

Men fartsgrenene er et lett mål, det er lett å kontrollere, det skaffer mye penger inn til statskassene, og det gir folk mer tid til å bremse, det skaper ikke færre farlige situasjoner men det gir folk mer tid til å bremse.

Så til dere som har bil, tenk over dette neste gang dere skal bytte sang på cd-spilleren eller finne fram cola/vann'et. hvis dere ikke kan klare å holde fokus på veien, stopp eller brems ned til en mer passende hastighet (så sant forholdene tillater det)




NB.. Jeg prøver ikke her å forsvare alle som kjører for fort her i landet.
Selvsagt er det mange idioter som aldri skulle vært på norske (eller andre) veier.
For høy fart er alltid galt, og man må tilpasse fart etter forholdene. Jeg kan ta meg selv som et eksempel, for noen år siden hadde jeg min periode med kjøring som ikke var forsvarlig på noen som helst måte. Jeg har aldri prøvd å forsvare dette heller, det var idioti. Jeg og et par kammerater hadde moro av å sette tider mellom forskjellige byer, og konkurrere med oss selv. Vi hadde forsåvidt en ide på at dette var farlig og vi la det til tider da det var minst mulig trafikk (midt på natten, natt til mandag osv). Men det var ingen unnskyldning. Men uten å høres ut som jeg unnskylder meg selv vil jeg også få påpeke at det var positive sider ved dette også. Vi opparbeidet oss kjøreferdigheter som jeg ihvertfall har hatt nytte av, jeg unngikk senest i fjor er stygg ulykke ved å kunne teknikkene ved "høyrebremsing" og korrekt bruk av håndbrekk. Dette er ting som jeg aldri hadde lært meg hvis det ikke hadde vært for denne kjøringa.

Men uansett hvordan jeg vrir og vender det er det fortsatt idioti, og jeg kommer ikke til å gjenta dette.


Moralen er vel egnetlig så enkel som dette: Kjør etter forholdene
forholdene kan tilsi både høyere og lavere hastighet enn fartsgrensene.




im out
(tar forebehold om skrivleifer, og alvorlig blingser som gjør at ordlyden kansje blir litt feil )
Sist endret av sanders; 5. mai 2005 kl. 14:35.