View Single Post
Paranoid schizofreni kan være en jævlig sykdom.

I dårlige/psykotiske perioder:
Isolasjon, stemmer i hodet, synsbedrag, endring av smak, lite søvn, humørsvingninger til tusen, dårlig hygiene, går alltid i mye klær (som vinterjakke, etc) selv på de varmeste sommerdager, miste all form for økonomisk sans, alvorlige vrangforestillinger som at naboen tjuvleser posten/telefonen er avlyttet/medisiner som legen gir ut er forgiftet osv, sitte i et stille rom for så og plutselig begynne å le av det stemmene i hodet sier.

Dette er bare noen av symptomene jeg kan komme på i farten. Jeg har ikke sykdommen selv, men et familiemedlem har.

De fleste kommer til seg selv etter en psykotisk periode, og opplever ikke disse symptomene annet i de dårlige periodene, som det kan være flere år i mellom. Mens andre har nærmeste en kronisk psykose og opplever dette hele tiden.
Enkelte skjønner ikke selv at de er syke. Og hvis man konfrontere dem med det, er det vi som er syke og ikke dem, ifølge dem selv.

Jeg kan ikke engang prøve å forestille meg hvilken påkjenning denne sykdommen må være for både kroppen og hodet for folk som har denne sykdommen.