View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det er riktig (helt korrekt sagt krever det en temperaturdifferanse, ikke nødvendigvis en endring). Energi vil tilføres hvis omgivelsestemperaturen er høyere enn legemet (i dette tilfellet isen/vannet), og fjernes hvis den er lavere. Poenget er å skille mellom omgivelsestemperatur, som er det som bestemmer om, og hvor fort, energi vil tilføres eller fjernes fra legemet, og selve legemets temperatur. Det jeg mente ikke var 100 prosent riktig var dette utsagnet:

La oss si du har en omgivelsestemperatur på -5 grader Celsius. Du har et glass med flytende vann som akkurat har nådd 0 grader, slik at skifte av tilstand har tiltrådt. Du slipper isbiter med en temperatur på 0 grader opp i vannet, og i følge utsagnet ditt vil mengdeforholdet mellom is og vann holde seg konstant, noe som ikke er riktig. Det er selvsagt at det ikke er riktig, og er sikkert bare en uheldig formulering fra din side, men ettersom noen synes det kan være vanskelig å forstå syntes jeg det var verdt å presisere.

Altså: Med en omgivelsestemperatur på under 0 grader Celsius vil flytende vann gå over til is; med en omgivelsestemperatur på over 0 grader Celsius vil is gå over til flytende vann; med en omgivelsestemperatur på nøyaktig 0 grader Celsius vil is ende opp med den samme temperaturen (nøyaktig 0 grader Celsius) uten å gå over til vann, og vann vil ende opp med den samme temperaturen uten å gå over til is. At det ikke skjer noe skifte av tilstand kan man se ut i fra min tidligere forklaring om at temperatur er energi, tilstandsskifte krever energiendring uten at temperaturen vil endres, og at en energiendring krever en temperaturdifferanse mellom legemet og omgivelsene.

Spør igjen hvis det fortsatt er uklart.
Vis hele sitatet...
Da er vi enige, og ja - jeg mente det utsagnet med utgangspunkt i at omgivelsestemperaturen lå på 0°. Men som du presiserer så burde jeg kanskje presisert det ;-)