View Single Post
Heisann! Fikk i går et varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18

Huseier kan ikke se å ha mottatt huseleie for april 2022. Skyldig husleie utgjør totalt kr 8500. De gis en frist på 14 dager til å betale.

Dersom De ikke betaler innen fristen, vil begjæring om fravikelse bli sendt til namsmannen, jf tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav a.

Forfall var egentlig 10. april, men jeg har gidd på beskjed om at jeg holder tilbake leien inntil husrommet er oppgradert til den stand som er avtalt i kontrakten. Det sa jeg til han flere ganger, senest i går kveld, likevel kom han med dette brevet en times tid senere.

Hvordan virker prosessen her nå? Har han sendt dette brevet til namsmannen nå, eller vil han først gjøre det hvis jeg ikke har betalt før fristen som er 26. april?

Trodde det holdte å gi muntlig beskjed om at jeg holder igjen leie, men det gjelder vel ikke med slike vrange huseiere kanskje?
Må jeg selv lage et skriv til huseier der jeg referer til § 2-15 med at jeg har rett til å holde tilbake leie? Og det skrivet må jeg vel kanskje sende til namsmannen og da, hvis utleier har sendt begjæring og fravikelse til namsmannen?

Har prøvd å få med de mest relevante opplysningene. Har for eksempel leid her siden 10. desember og han har liksom ikke brydd seg om å gjøre noe før jeg holdt igjen leie. Håper noen kan komme med gode råd
Sist endret av Ringen365; 13. april 2022 kl. 12:24.