Tråd: Etizolam
View Single Post
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Kan innrømme at jeg ikke klarer å finne noe om resept på lovdata. Stiller meg da skeptisk til dommen jeg fikk for å importere reseptpliktige legemidler for etpar år siden.
Vis hele sitatet...
Akkurat!

Det politiet/toll driver med grenser til utpressing, og har ikke hjemmel i lovverket, og sånn som i tilfellet med hun i 20-årene som hadde bestilt 10 (!) tabletter, så er det mer en "jeg skal vise deg hvem som er sjef" + skremmeeffekt, enn reell oppfølgning av lov og den oppaven vi betaler politi for å gjennomføre. Det at hun dama som avhørte deg ikke hadde den fjerneste anelse på hvilken paragraf du hadde brutt burde jo egentlig være et hint.

Når det gjelder det store, skumle "narkotika" gjør dessverre toll og politi akkurat som de vil kan det virke som, alt for å senke bruk av det de anser som narkotika. Hun jeg snakket med hos legemiddelverket, som var den eneste behjelpelige og fornuftige personen forklarte så godt hun kunne, men når jeg spurte om hvorfor f.eks 5-htp og melatonin ikke var "reseptpliktig", mens etizolam var det, så kunne hun ikke gi et godt svar (selv om hun svarte veldig godt på de andre spørsmålene)

Jeg begynner å bli skikkelig irritert, av prinisipp, på at de oppfører seg som anklager, dommer og bøddel i slike saker. Det har virkelig ikke noe å gjøre i en rettstat, og eg har prøvd så godt jeg kan å få svar fra politiet om hvordan hun kunne få den boten når import til eget bruk er lovlig (som nevnt står det ikke noe om reseptplikt i importparagrafen, men at tollerne kan be om dokumentasjon på at det er til eget bruk).

Det er på tide å sette hardt mot hardt, og jeg er villig til å gå gjennom den tidkrevende prosessen, fordi jeg mener at slik oppførsel hører hjemme i Russland og Nord-Korea, ikke i Norge.

Jeg trenger juridisk hjelp, så spørsmålet er hvor jeg skal henvende meg for å få (fotrinnsvis gratis) juridisk hjelp. Jeg har en i familien som jeg tror jobber som forsvaradvokat som jeg tenkte å kontakte, og ellers virker det som om f.eks John Christian Elden er ganske prinsippfast og opptatt av at lover og utøvelse av disse SKAL skje på en måte som er en rettsstat verdig. Jeg er dog veldig usikker på om det er nok prestise i dette. Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å virke seriøs (for det er jeg i aller høyeste grad, da maktmisbruk fra politiets side er en av de tingene som irriterer meg maksimalt).

Det var synd at du vedtok boten, men også forståelig. Det å få en tullebot er jo en slags trussel om at "greit, du slipper unna med 10k, men om du prøver det for rettsystemet kan det koste LANGT mer om du taper. Likevel begynner jeg å bli såpass sikker på at jeg vinner i en hver rettsinstans som vektlegger lovverk, og forutsigbarhet, at jeg ikke er særlig redd for konsekvenser. Noen må gi politiet en lærepeng, og i mellomtiden er det bare å hamstre lovlig etizolam før de forbyr det og Jeg kan ikke garantere at man ikke blir tatt, men jeg føler meg rimelig sikker på at konsekvensen ikke kan overgå at de sender deg et brev med krav om resept. For mitt vedkommende tror jeg faktisk det skulle være mulig, i og med at jeg står på Rivotril daglig, men jeg ønsker å heller benytte etizolam da det virker mer sederende (mitt formål), har mye kortere halvveringstid og rett og slett passer meg bedre...

Jeg er kanskje mer opptatt av gjennomsnittsborgeren om at vi ikke skal bevege oss mot å bli en politistat der politiet i praksis har "lov" til å gjøre akkurat det de vil, men jeg føler vi beveger oss i helt feil retning.

Er det noen som har noen gode råd? Hjelp med det juridiske? Jeg har virkelig gjort så god research som jeg kan på egen hånd, og vil takke alle som har bidratt konkstruktivt her, men sitter igjen med et ganske klart inntrykk.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og da er det naturlig å anta at det er et reseptpliktig legemiddel i Norge, ellers hadde ikke hun på 20 fra eksempelet i sjokoladeanmeldings tråden fått noe bot.
Vis hele sitatet...
Jeg har store problemer med en lov som er så vag et man må bruke "naturlig å anta". Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er naturlig å anta det, men det er ikke definert noen plasser, og det finner jeg problematisk. Jeg kan heller ikke finne noe som tilsier at OM et legemiddel "blir avgjort" reseptpliktig (noe jeg ikke har noen mulighet til å finne ut om det er på forhånd), at tollvesenet har hjemmel til å be deg om dokumentasjon på at det er til eget bruk, ved en resept eller legeerklæring...
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.