View Single Post
Sosietær maniker
265
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Så du liker ikke sosiolekten hans og at han er medievant. Greit nok. Karakteristikker som "Kan skjønne det om stoltheten over å være formann i AUF går til hodet på ham, men hubris er nå kjent som en ganske nedbrytende egenskap" synes jeg ikke er rettferdiggjort. Det virker ikke som om du er helt fri for hubris selv med den tonen du har valgt å holde ovenfor en fyr som ikke kommer til å lese det du skriver.
Vis hele sitatet...
Stemmer. «En for alle og alle for en» appellerer like lite som allahu akhbar og «konge og fedreland». Jeg kaller det hubris når du ikke engasjerer deg personlig i en sak som burde deg angå høyst personlig. Selv forsøker jeg mitt beste å holde hodet på rett plass, men ensomme meninger gir ensomme hevdelser. Hva synes du utmerker seg som hubris for min del?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Jeg tror knuste mødre har fått se følelser i talløse AUF-begravelser hvor både foreldre og Eskil har deltatt, eller i de mange AUF-samlingene etter 22. juli. Jeg tror ikke de sitter og venter på VG-TV sine intervjuer. Det er viktig å skille mellom eksternt og internt i forhold til sorgprosess. Var du på rådhusplassen på markeringen like etter 22. juli så kunne du se Eskil vise følelser.
Vis hele sitatet...
Det har du helt sikkert rett i, men som jeg har sett, så har ikke Pedersen lyktes i å sette seg i respekt i media. Det kunne vel hatt litt å si for hvordan kommende generasjoner ser på de store, vanskelige begrepene, som ære, respekt, empati og skyld.

Sier du det ja. Fant ikke klippet. Viste han skyldfølelse, mon tro?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er klart fyren har vonde følelser knyttet til hendelsene, men han holder seg jo fattet for intervjuet. Dette er vanskelig å snakke om. Hadde han brutt sammen i gråt hadde anonyme nettdebattanter anklaget ham for å spille følelseskortet. Du synes tydeligvis dette er at han etterligner jens og at stoltheten over å være formann i AUF går til hodet hans (!). Jeg ser jo at du får stor personlig glede av å skrive polemikk på nettet. Greit nok. Men å spille indignert for å få noe å skrive om kler deg ikke.
Vis hele sitatet...
Vel, ikke jeg. Kun følelser ville fått meg til å åpne døra for denne karen. Hadde han vært stor nok til det, så hadde jeg nok tenkt meg om før jeg uttalte meg om skyld. I stedet så ligner han mest en kald fisk som bruker logiske feilslutninger i sin bortforklaring. At han bærer på mye vondt er jeg ikke i tvil om, men hva hjelper det når han ikke viser det?

Det skrevne ord kan fort oppfattes litt galt uten den viktige tonasjonen og det lurer jeg på om du gjorde, i og med at starten på denne seansen ikke var av de beste. Jeg sitter ikke her og koser meg akkurat, men det er jo alltids litt godt å trimme hjernen, synes du ikke?

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Er det noe alle "vet", hva som forventes av en leder for en sivil ungdomsgruppe som har blitt utsatt for en massakre og for et personlig attentatforsøk? Det har ikke jeg fått med meg. Hvilke lignende hendelser og reaksjoner er det du tenker på?
Vis hele sitatet...
Det er en vid sammenligning uten spesifisering, men om du legger godvilja til, så er du vel enig i at ledere har et særlig ansvar uavhengig av situasjonen? De skal vise veien fram, sant? OK, så «taklet» han ikke ansvaret selve dagen. Det kan mange forstå, meg inkludert. Vet godt at frykt kan lamme totalt. Men etterpå da? Hva koster det å komme med en uttalelse som «Jeg skulle ønske vi reddet fler»? Synes han gjemmer seg bak flokken.

Mange gode eksempler på hverdagshelter: Gymlærer avvæpnet 14-åring, lærer takla skoleskyter, campingturister plukka opp over 150 ungdommer fra vannet rundt Utøya.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Fint at du da nå benytter anledningen til å snakke om dine egne personlige politiske meninger. Polemikk er omtrent like interessant som forfatteren.
Vis hele sitatet...
Vær grei og svar på tiltale, som jeg gjorde. Sosiolekter er en helt reell affære som har stor betydning, både for klassekamp, «integrering» og vanlig flørting. Det definerer deg som person og det påvirker valgene du tar. "Group think", gruppepress eller sosial angst - hvem du omgåes, hvem du ser opp til og hvem du må tekkes er avgjørende for hvordan du ter deg. At makt korrumpterer er da også åpenbart. Er det da ikke relevant å nevne de aller mest brukte flosklene til det politiske partiet som denne unge herren tilhører? Som han fører? Skulle da tro det?

(Hofteskudd som «AP-snakk» er jeg grei og forsyner selv, så ingen skal misforstå hvor jeg står. Om Ap blir jeg aldri helt objektiv og de enlinjerne er så billige uansett at det ikke vil ha noe å si. Til opplysning er jeg minst like lite fornøyd med Høyre, FrP, SV, SP, KrF, Rødt og Venstre. Vi lever i apartheid og jeg hører ikke seriøse forslag fra det eneste partiet som øyensynlig bryr seg filla om de narkomane. Det samme går for det strukturelle klasseskillet som er kjent ved flere navn; FRB, inflasjon, renter og redningspakker. Det skulle vel holde for å vise at jeg ikke angriper AP direkte. Vi er alle skyldige. Du. Jeg. Mora mi. Alle jeg veit om utenom et knippe av kontrakulturister som Hamsun, Bjørneboe, Willy Pedersen og Arild Knutsen. Nok om det. Spørsmålet er om Eskil Pedersen har øvd bot.)

Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Med tanke på at en ferje ikke er akkurat den minste og mest mobile transport middelet som fins, så hadde det også vært en risiko for å faktisk kjøre ned de som svømte for livet. Spesielt når en blir beskutt. Når det er sagt så er det lett å være etterpåklok.
Vis hele sitatet...
Nei, den er jo ikke det, men på litt avstand skulle det vel gå greit? Var det ikke flere som drukna på veien?

Liker å tro at jeg hadde hivd meg i nærmeste speed-båt så fort jeg fikk muligheten, men som du sier... Kan ikke uttale meg sikkert om det før jeg står der og blir skutt på. Jeg hadde i hvert fall vært helt åpen om hva som foregikk i skallen min etterpå.