View Single Post
drQ
Egendefinert
634
Sitat av mrFreak Vis innlegg
Alt jeg sier er at de bruker unødvendig mye kraft. Hadde de hatt bedre opplæring så hadde de sluppet slik brutalitet. Er fullt klar over at det er andre tilstander i statene. Men syns ikke de opptrår profesjonelt når de bruker samme type makt når det er tenåring med trusler eller narkotikamisbruker med pistol. Du ser "feilene" når du vet hvordan grepene og fremgangsmåten alternativt kan gjøres. Utgangspunktet mellom norge og usa er forskjellig, men enkelt episodene er i seg selv ikke så fremmed.

btw: Ser for meg at de bruker videoene i retten.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, og er enig. Men du må dele dette i to:

1. Amerikansk politi har dårlig opplæring
Som nevnt av andre - utdanningen er ikke særlig lang. Samtidig må det huskes på at den norske politiutdannelsen sannynligvis er den lengste i verden. Norsk nivå vil det nok aldri bli, men over tid vil nok utdannelsen bli bedre også i USA.

Mange amerikanske politifolk ville nok aldri kommet inn på politihøyskolen i Norge. Men så hadde kanskje ikke strenge norske krav gitt nok politifolk i forhold til behovet "over there" heller.

2. Amerikansk politi er brutale
Dårlig opplæring har jo litt med dette å gjøre, ved at man kompanserer med brutalitet. Men det er langt i fra den eneste årsaken.

Risikoen er av en helt annen verden. Se om du kan finne litt statistikk over drepte politifolk (kan også skyldes pkt. 1), men også drap ellers og skyteepisoder, også mot politiet, for byer av sammenlignbar størrelse i USA og Norge. Kanskje det ikke er nøvendig med statistikk engang?

Når en person anholdes i USA er sannsynligheten for at vedkommende trekker et våpen og skyter mot politiet større enn det skalaen for slikt går i Norge. Heller litt harde landinger for pågrepne enn drepte politifolk. Jeg har i hvert fall sett èn Cops-episode som begynner med at føreren på en bil som stoppes kommer ut skytende, og tømmer et magasin på politimannen og bilen i beste GTA-stil.


Faren er gjerne ikke den samme når det dreier seg om tenåringer som har kastet stein, noe som burde tilsi mildere behandlig. Men det er nok ikke helt lett å skulle omstille seg så mye. Husk også på den lavere utdannelsen. Til slutt kan vi legge til at USA på mange måter er et hardere og mer aggressivt samfunn, enn Norge. I likhet med de aller fleste andre land.