View Single Post
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er fortsatt ingen som har gitt et konkret eksempel på hvordan en psykolog har hjulpet dem eller kommet med kunnskap som har vært til nytte.. Bare vage greier som en god kompis også mest sannsynlig kan tilby. Men gode venner er jo ikke alltid tilgjengelig, og noen hemmeligheter vil man helst holde for seg selv, så psykologer har sin plass i verden, men det jeg ikke er enig i er at psykologer har en slags ekspertise som kan få tankegangen i andre baner. Alle rådene de har gitt meg har jeg lest på internett, og noen er så åpenbare at det er sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på dem. Jeg er delvis enig med deg i at de sier mye vagt. Men ut fra hva jeg har forstått, så er en psykologs rolle ikke den at de skal direkte lede deg inn i nye faser i livet. Det skal du gjøre selv. De skal gi deg inspirasjon til å finne nye veier, og da kan det av og til bli mye "luft", mye usaklig, og prat som ikke fører noen vei. Det er også derfor (i min erfaring og forståelse) at det er opp til en selv, hvor villig man er til å være ærlig med seg selv og psykologen, hvor mye man får ut av det. Jo mer spesifikk man er i forhold til hvilke problemer man vil ha hjelp med, jo raskere vil en forandring komme.

Det jeg mente med at det er forskjell på "dem", mener jeg at de er bare mennesker, og som mennesker så finner vi forskjellig kjemi med forskjellige bekjentskaper. Hvis man ikke føler man "møter" psykologen på en riktig måte, etter et par timer, så burde man si fra, og/eller prøve å finne en ny.

Har selv gått nesten 20 timer hos en, og selv om jeg har lært mye bra, er det er først nå jeg begynner å se at kanskje ikke han har vært den jeg har helt trengt - siden det har tatt så lang tid før jeg har fått til forandringer i livet som jeg ønsker. Samtidig er underbevisstheten treg, det tar tid å endre kurs i livet når man har holdt samme kurs i nesten 30 år. Nok en gang, samtidig har man hatt mentorer/læremestre (foreldre og andre), som har ledet en i det sporet -DE- mener er rett - men de har aldri hørt på hva -DU- vil. Her skapes det ofte mye konflikter.

Fikk forslag til bøker som jeg kunne lese, om personlig utvikling. Og jeg føler de har hjulpet en del, de belyser problemstillinger som omgår mennesker mye, som omfatter mange forskjellige situasjoner og konflikter.. dette lærer man en del av. Man ser hvor man har gjort feil tidligere i livet. Men man ser også hvordan andre mennesker oppfører seg, hvem man vil ha i livet sitt og hvem man bør holde seg mer unna.

Bare mine erfaringer, dette. Noen er flinkere enn andre, men det er til syvende og sist opp til en selv hvor mye man vil få ut av det. Hvis man ikke føler man får nok ut av det, så bør man prøve andre .. hvis -det- ikke hjelper, bør man vurdere om man virkelig trenger hjelp (er normal), eller om man er gal og bør sjekke seg inn på institusjon ^^ (litt spøk men litt alvor).