View Single Post
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
HÆ? Kan du da få tilbake penger uten å være henvist??
Vis hele sitatet...

Godt spørsmål egentlig. De fleste kommer jo i behandling etter henvisning fra fastlege eller etter akutt innleggelse. At en trenger henvisning fra fastlege for å komme inn under refusjonsordningen tror jeg ikke stemmer. Men for de som skal bestille time hos private så kan de jo bare samtidig sjekke med psykolog/psykiater hva som kreves for å bli omfattet av refusjonsordningen. Private behandlere kan ta alt fra 800 kr timen til over 3.000,- timen. Så sjekk på forhånd slik at du unngår økonomisk katastrofe.

Ring evt. fritt sykehusvalg-kontoret på 800 41 004 og snakk med de. De jobber jo med slike ting til daglig så de kjenner regelverket til punkt og prikke.

Staten har refusjonsavtaler med psykologer og psykiatere, og om en velger å gå til en av disse for behandling så skal en kun betale egenandel kr 320,- per behandling. Når du evt. når frikort tak 1 på kr 2185,- så er behandlingen gratis for deg ut kalenderåret.

Sitat av Picard Vis innlegg
Min drøm er å ha en psykiater som jeg kan gå til og snakke om både mental helse og forskjellige legemidler og notropics jeg bruker for å hjelpe meg (jeg har ADD så konsentrasjon er litt vanskelig av og til), og kunne snakke med en profesjonell om det.. Jeg husker den første psykiateren min var veldig interessert i å vite hvordan dexederin funket på meg da jeg fortalte at jeg hadde prøvd det fra en venn, og han var veldig interessert når jeg fortalte at jeg følte det var mye renere og mindre bivirkninger.

Hadde jeg hatt mer cash så hadde jeg gått til en psykiater og betalt selv, en gang i uken.

Og ja jeg ser ovenfor at jeg skrev psykiater og psykolog om hverandre. Selvsagt får man ikke medisiner av en psykolog.
Vis hele sitatet...
Se svaret mitt ovenfor. Ta kontakt med psykolog i ditt distrikt som er omfattet av refusjonsordningen. Da betaler du kun 320 kr per time opptil frikort. Gratis etter det.
Sist endret av frtoretang; 8. juni 2015 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.