View Single Post
Klart du kan det, Picard! Psykologer og psykiatere arbeider nok ikke så veldig annerledes, men en viktig forskjell er at psykiatere kan skrive ut medisiner. Det er med andre ord en psykolog du ønsker, og ikke en psykiater.

Ser at mange stiller seg på bakbeina her. Det er nå ikke alltid slik at det er like enkelt å ha innsikt og klarhet i sin egen livssituasjon. Generelt sett anbefales det at man oppsøker hjelp hos en psykolog dersom man merker at ens psykiske helse har vært dårlig over tid, uavhengig av årsak. Kriterier for å ta kontakt er rett og slett at man har noe man ønsker å jobbe med. Er problemet av mindre alvorlighetsgrad er det slett ikke sikkert at man trenger mange timene for å få ting på "rett kjøl" igjen heller. Ingen skal komme og si at man lider noe mer eller mindre enn andre. Det er du som bestemmer, og det er kun du som lever ditt liv. Hvordan har du det, og hvordan ønsker du å ha det? Det er det du skal tenke på, først og fremst. Jo da, det er veldig fint å få tilstrekkelig med hjelp av venner og familie. Men det er viktig å være klar over at disse ikke har kompetansen til en terapeut. Det er jo en grunn til at utdanningen er krevende. Veldig mange opplever at det er vanskelig å finne konstruktive løsninger på vonde tanker og følelser. Eller å se egne feilslutninger. Hvordan skal man lære å bryte selvforsterkende onde sirkler med å lese magasiner? Og er det egentlig riktig å legge hele sin mentale helse og livskvalitet i hendene på en stakkars venn og "hobbypsykolog"? Dette er et mer omfattende emne enn som så, gitt. Når det gjelder terapiform; Terapiformen burde være tilpasset klientens behov, men tar vanligvis utgangspunkt i en samtaleterapi for å bevisstgjøre pasienten og endre plagsomme og uhensiktsmessige tanke- og atferdsmønstre. Det stemmer forøvrig at Kognitiv adferdsterapi i dag er den mest empirisk validerte behandlingspakken innenfor klinisk psykologi (psykoterapi). Det nyeste innenfor Kognitiv atferdsterapi er noe som kalles "den tredje bølgen", og inkorporerer aksept- og mindfulness elementer i terapien. Eksempler på disse terapiformene er: Aksept- og forpliktelsesterapi (ACT), dialektisk atferdsterapi, samt mindfulness-basert kognitiv terapi. Det er uenighet i hvilken form for psykoterapi som fungerer mest effektivt og ikke minst hva som er best egnet til å behandle bestemte typer problemer. Så, hva skjer når du kommer til den første timen? Første time kalles "vurderings- eller kartleggingstime". Psykologen vil stille spørsmål og kanskje be deg fylle ut skjema for å danne seg et så godt bilde av problemstillingen din som mulig. På bakgrunn av dette vil det kunne sies noe om den videre behandlingen.

Har selv hatt både psykologer, psykiatere, psykiatrisk sykepleier, akutt-team og så videre. Jeg personlig fikk henvisning av fastlege og fikk dekket utgifter til behandling (må betale egenandel). Det har hjulpet utrolig mye! Jeg er usikker på hvor jeg ville vært i dag om jeg ikke hadde denne muligheten. Kan forøvrig nevne at ingen behandlere jeg har hatt har vært særlig interessert i å fokusere på noen diagnose. Jeg fikk min etter et år i behandling, minst. Alle er klar over at en diagnose ikke er noen eksakt vitenskap. Når det gjelder taushetsplikt viser jeg til det norsk psykologforening sier;

"Psykologen respekterer individets rett til konfidensialitet gjennom å iaktta taushet om det som han/hun får rede på om klienter og andre under utøvelsen av yrket. Unntak fra taushetsplikten gjøres dersom det foreligger åpenbar fare for klienten eller andre. Psykologen kan også i henhold til loven være forpliktet til å gi fra seg opplysninger, og informerer derfor klienten om de begrensningene i taushetsplikten som følger av loven"

Unntaket gjelder da selvmordsfare, fare for å skade andre, både voksne og barn. Når det gjelder fortrolige tanker og følelser som ikke gjelder disse områdene som nevnt over, har psykologen full taushetsplikt i forhold til.

En god terapeut har empati og forståelse. En god terapeut vet når du trenger støtte, og når du trenger motstand. En god terapeut skal ikke være dømmende eller moraliserende! Ikke minst, en god terapeut gir deg ikke råd om hvilke valg du skal ta i livet. Det stilles også mange kriterier til behandler, og de leste av dem er i grunnen nok så innlysende. Finner man en psykolog man absolutt ikke finner rett kjemi med er det bare å bytte. Det har hendt meg også, og jeg er overbevist om at det ikke kun er meg. Psykologer er jo vanlige mennesker som du og meg, de også.

Lykke til, Moret!

Mvh
Lucy
Sist endret av Lucy In The Sky; 7. juni 2015 kl. 18:40.