Tråd: Middagstips?
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Får periodevis oppheng i visse matretter, en periode drev jeg med nudler:
Jeg kjøpte en hel svineknoke, slengte den oppi ei stor gryte med vann, en purreløk (hel, ikke oppskjert), en anelse østersaus og en klump kyllingbuljong (det her er en forenklet versjon av en japansk ramen kraft).
Denne sto å putret hele dagen, kanskje en 6 timer, så separerte jeg kjøttet (det har fallt av benet for lenge siden) og slenger det i tupperware/porsjonspakker.
Så siler du kraften igjennom et dørslag og tar vare på kraften, du kan fryse den i isbitposer eller bruke små tupperwarebokser slik du har kraft porsjoner som er lett å hente ut: Du kan lage deg nudler på 3-4 minutter.
Jeg brukte denne kraften til å koke opp nudler, ikke noe vann, bare kraft. En bolle var nok for hele kvelden, veldig mettende.

Det andre jeg har fått kick på nå er ovnsbakte poteter: Jeg liker helst mandelpoteter, skreller de og skjerer de opp så de er ca avlange biter på 2-3 cm. Sleng de opp i gryte med vann og kok opp: du trenger ikke mange minuttene, i mens har du varmet opp ovnen din (bruker oftest varmluft på 220 grader).
Hell av vannet fra gryta, sleng en god dæsj eller to med rapsolje opp i gryta, ha på lokket og rist godt: Du rasper opp overflaten på bitene og dekker de med olje. Sleng inni ovnen en 30 min eller når de er så gyllen/brun du vil ha de, hjelper ofte å røre litt rundt i bitene halveis.

Hell av oljen om det er noe igjen, tilsett godt med salt og noe pepper og spis det som snacks eller middag med hva du enn kunne tenke deg.