Tråd: Islamsk stat
View Single Post
Sitat av Khan17 Vis innlegg
Myoxocephalus: Jeg har først å fremst motbevist at det ene bilde ikke har en rot i virkeligheten. Dette bilde stammet fra et annet forum, der... blablabla...
Vis hele sitatet...
Jada, jada, jeg vet at du ikke anser noe av det som har blitt fremlagt av dokumentasjon på IS sine ugjerninger som troverdig så langt. Dette ba jeg deg heller ikke ta stilling til. Jeg spurte kun om hva som ville utgjøre bevis i dine øyne hvis vi rent hypotetisk antok at IS faktisk halshugde småbarn.
Jeg spurte ikke om du trodde at de gjør dette.
Jeg spurte ikke om hva du ville gjøre hvis du ble overbevist om det.
Jeg spurte ikke om du stoler på vestlige medier.
Jeg spurte ikke om du mener deres fremgangsmåte er legitim.

Jeg spurte om hvilke krav du ville stille til eventuelle bevis. Så. Vi prøver en gang til.
1) Ville du, hvis flere medier, vestlige som arabiske og uavhengige av hverandre, fremla dokumentasjon på de samme ugjerningene, godta dette som bevis?
2) Ville du, hvis IS, gjennom sine egne offisielle informasjonskanaler bekreftet og skrøt av det, godtatt dette som bevis?
3) Ville du, hvis du stod på plassen og hørte skrikene, så hodene rulle og ble truffet av blodsprut i ansiktet godta dette som bevis?

Hvis nei - hva ville utgjøre bevis i dine øyne? Jeg ønsker også å vite hvilke krav du stiller til dine egne kilder.

Merk - jeg påstår ikke at IS hugger hodet av barn. Jeg påstår heller ikke at de ikke gjør det. Mitt spørsmål er 100% hypotetisk, og er kun ment for å klargjøre terrenget. Jeg vil vite hvordan du står når det kommer til bevisvurdering slik at vi kan diskutere dette saklig og ryddig. Dersom du ønsker å overbevise noen om noe som helst er dette helt essensielt, så det er i din egen interesse å svare på dette (og ikke alt mulig annet som du har gjort så langt). Når det er unnagjort, kan vi begynne å diskutere dokumentasjon og kilder.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Tilbake til det du stilte: Først å fremst bruker jeg logikk
Vis hele sitatet...


Sitat av Khan17 Vis innlegg
Hvorfor skal IS halshugge uskyldige mennesker? Dette vil skape uro og utrygghet blant befolkningen. Så hvorfor skal de gjøre en slik handling som strider mot de idealene de mener de representerer? Dette er imot Islam som de representerer.
Vis hele sitatet...
Vel, noen vil jo kanskje hevde at ustabilitet og frykt er noe de ønsker slik at de lettere kan få kontroll over regionen. Men spørsmålet er absolutt verdt å dvele ved.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Hadde det allikevel vist seg at de står bak handlingen, så hadde ikke min sympati havnet på deres side. Da fortjener de samme behandling. Drap! Ingen dobbelt moral.
Vis hele sitatet...
Takk, dette var svært informativt. Overhodet ikke det jeg spurte etter, og ikke spesielt overraskende, men likefullt nyttig og opplysende.

Sitat av Khan17 Vis innlegg
Jeg er også klar over hvordan media er korrupt og handler utifra interesser, eller en form for propaganda, så jeg er klar over hvilken midler vesten/media bruker.
Vis hele sitatet...
Her forstår jeg ærlig talt ikke hva du mener. Jeg skjønner at du ikke stoler på vestlige medier. Og at du mener alt vi ser er (feilaktig?) propaganda. Men etter det blir det heller ullent.

Til sist, noen velmente tips til debatteknikk: du skriver dessverre fryktelig rotete. Det du forsøker å formidle er sikkert veldig ryddig oppi hodet ditt, men budskapet kommer ikke klart frem når du skriver det ned. Forsøk derfor å ta deg litt bedre tid; vent gjerne noen timer, eller endog dager, før du svarer. Ta deg så flid med å skrive først og lese skikkelig gjennom før du poster. Del også gjerne opp det du svarer på punktvis slik at det blir lettere å forstå hva du egentlig svarer på.