View Single Post
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Hvor har jeg sagt dette? Det jeg i grunn har gjort er å stille meg tvilende til ulike tall som presenteres. Det sagt, så stemmer nok mye av det vitenskapsfolk har forsket seg frem til, men noe av det er vel lov å stille seg tvilende til? Altså 14.000.000.000 år er ganske langt tilbake i tid. Skjønner naturligvis at det er en sannsynlighetsberegning og at vi nok aldri vil få se et konkret svar på det.
Vis hele sitatet...
Du virket bebreidende ovenfor meg da jeg ikke brukte energi på å forklare deg hvordan vi enkelt kan regne ut alderen på universet. Noen andre brukte tid på det men du brydde deg ikke om noe av det de forklarte men kaster frem en ny påstand om at det ikke er en eksakt vitenskap men en form for sannsynlighetsberegning.

Da stiller jeg spørsmål med hvorvidt det i det hele tatt er bryet verdt å forklare deg noe. Hvorfor skal man bruke masse tid på å samle sammen verifiserbar innformasjon å organisere en forklaring når du ikke bruker noe tid på å lese det som skrives.

De gamle grekerne regnet ut omkretsen på jorden ved hjelp av en pinne og litt tenking. De regnet ut banene til alle planetene de kunne observere så nøyaktig at for hverdagsbruk kan vi bruke tallen i dag. Dette kunne de gjøre fordi de hadde en forståelse av matematikk og brukte logikk for å fylle inn kunnskapshull.

Hvis man virkelig vil finne ut hvordan noe fungerer så må man først skaffe seg litt basisforståelse.