View Single Post
Sitat av Solav Vis innlegg
Jeg skal arrangere en bli-kjent-øvelse på Zoom (møterom på nett) for 36 kollegaer. Vi planlegger inndeling i grupper på 4 personer og lar gruppene svare på noen spørsmål sammen. Vi vil at alle skal møte hverandre. Hver "omgang" er det 9 grupper som møtes. Hvor mange omganger må vi kjøre for at alle skal treffe hverandre minst en gang?
Hvis vi øker gruppestørrelsen til 6 - hvor mange omganger trenger vi da for at alle skal treffe hverandre minst en gang?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg tolker deg riktig, så er det ikke sånn at du tilhører en fast gruppe, og at to og to grupper skal møtes, men heller at fire og fire personer stadig blir tilordnet i nye grupper på fire, helt til alle har vært i gruppe med alle andre.

Hvis dette er riktig tolkning, så kan du jo tenke at du selv er en av disse personene. Hver gang du blir tildelt en ny gruppe, så treffer du altså tre andre. Det er totalt 35 personer du skal treffe. Derfor må du minst 12 runder for å få truffet alle. Om det holder med 12 runder kommer an på om det finnes en effektiv måte å pare opp folk på. Basert på min erfaring med swiss tournaments og round-robins, så tror jeg intuitivt at det skal gå fint, uten at jeg kan si det for sikkert.

Når det er grupper på seks, så treffer du altså fem andre hver gang, og det blir dermed minst syv runder for å få møtt 35 nye personer. Så er jo spørsmålet om det går opp slik at alle kan møte alle på syv runder, og det er jo da her jeg er litt usikker.

Sitat av Solav Vis innlegg
Supert hvis svarene kunne forklares i form av en formel
Vis hele sitatet...
«Forklaring» og «formel» er ofte to disjunkte mengder når man har sviktende forståelse for problemstillingen og mekanismene bak en eventuell løsning. Jeg kunne muligens spyttet ut en korrekt formel, men det hadde vel vært ganske langt fra å være en god forklaring for deg?
Sist endret av Realist1; 12. oktober 2020 kl. 19:43.