View Single Post
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av Imawesome Vis innlegg
De tar litt tid å få dannet seg et bilde av hvordan LAR egentlig er både på godt og vondt og hvordan de operer til daglig. Mine erfaringer er at man blir straffet om man er ærlig, tillitt er ikke noe man opparbeider eller får uansett om man holder seg innenfor linjene, og at en del behandlere ikke bryr seg om pasientene sine, men når det er sagt finnes det gode behandlere også.. noe som jeg er heldig å har nå. Alt i alt så er konklusjonen min at det er systemet som trenger en opprydning i, få på plass mer kunnskap om avhengighetsmedisin, få på plass mer brukermedvirkning samt bredre medikamentutvalg! Vil også poengtere at vi er jævla heldige oss rusmisbrukere i norge! Vi kan bestemme selv om vi vil slutte med rus, eller om vi bare vil fortsette å ruse oss til avgrunnen, er faen ikke alle så har det så godt i andre land!
Vis hele sitatet...
Bedre medikamentutvalg er jeg helt enig i. Det er allikevel en bakside ved det, og det er at folk da vil bare vil ha fullagonistene som morfin og heroin når det blir tilgjengelig. Ikke alle kanskje, men de fleste tipper jeg. Og er det en ting som virkelig er vanskelig å svelge for behandllngsapparatet er om folk skulle få litt rus eller eufori sv behandlingen.

Jeg tror det da vil være flere som blir i LAR hele livet, med lovlig utskrevet «rus». Det er plutselig ingen motivasjon til å slutte. Igjen, dette er bare noe jeg tror, jeg kjenner jo ikke alle pasientenes ønsker. For min del handlet egentlig subutex-valget om å ha en beskytter mot å søke rus, og noe jeg bruker mens jeg forsøker å stabilisere livet igjen på andre områder. Har jeg tatt sub er det ingen vits i å skaffe heroin eller andre fullagonister siden de ikke vil virke.

Mer brukermedvirkning burde være en selvfølge også, så helt enig der og. Jeg har jobbet i rusfeltet selv og det er mye rar «kunnskap» der. Jeg måtte omtrent lære opp folk som hadde jobbet på institusjon i 10+ år. Det var et skjema ved inntak som skulle fylles ut med blant annet sjekkbokser som skulle vise hva pasienten brukte av rusmidler. En av rutene stod det bare «piller». Det var ment som benzo, men slike unøyaktigheter er helt utrolig kunnskapsløst i mine øyne. Det finnes faktisk mildt sagt en del preparater som kommer i pilleform. Forsåvidt heter det tabletter og, da jeg ikke jeg om noen benzo som kommer i pilleform. Småpirk akkurat det, men allikevel.

Det å utlevere rent brukerutstyr var «å legge til rette for mer rus», det samme med å dele ut nalokson. Nalokson fikk vi til slutt hamra gjennom. Og det gikk ikke lang tid før den første nesesprayen ble brukt.

Nei det trengs en overhaling. Og det trengs kursing og opplæring av folk som sitter fast i gamle rutiner og oppfatninger.