View Single Post
El-sparkesykkel har et stort fortrinn. Størrelsen. Du kan ta den med deg overalt. Til og med på buss, bane, trikk etc. Du trenger heller ikke være bekymret for tyveri og den psser inn i alle heiser og du kan ha den parkert i gangen hjemme uansett hvilken etasje du bor uten stress. På jobb, kan den stå parkert på inne på kontoret og lade mens du jobber om rekkevidden blir knapp for tur retur. Dog skal det sies at om du tenker at du relativt ofte vil ha behov for 20 km rekkevidde, da er kanskje ikke sparkesykkel optimalt. Tror ikke jeg hadde orket mer enn maks 8-10 km fast reisevei på sparkesykkel. Noe lengre enn det og jeg ville valgt el-sykkel pga komfort, hastighet og rekkevidde.

El-sykkel får du alle tenkelige fasonger og bruken vil avgjøre hva som er rett for deg. Masse komfort, ofte greit med krefter og akselerasjon, klatrer alle tenkelige bakker der biler kan kjøre og ofte går de langt fortere enn lovlig hastighet. Lett å ha med seg greier, feks handleposer, laptop, gitar eller en kasse julebrus om en trenger det. Drawbacket er at om du har en fancy el-sykkel trenger du god forsikring da det er attraktive for folk som ikke vet forskjell på mitt og ditt. En kvalitets bøylelås helper, kanskje to om du er i tvil...Dessuten kan det være litt pes avhengig av hvordan du bor. Bygård uten heis eller med liten heis så må du kanskje bære sykkelen opp mage etasjer og da kan vekten være en faktor når du velger elsykkel. En mil eller tre går raskt og smertefritt på el-sykkel. Du kan om du vil tråkke selv for treningens del eller bare bruke "gassen". Avhengig av modell kan du ha noe bagasje eller masse bagasje eller tilogmed store pappesker med deg. Men elsykkel som parkeres utomhus må "boltes fast", og du må ta med batteriet. Hver gang.

Om pris hos ruter var hovedkriteriet ville jeg valgt ruter for den går nå stort sett året rundt. Ikke alltid i rute men en kommer frem. Og uansett hva du velger av transport så kommer du nok til å fortsette å bruke ruter dan og vann når været tilsier det. Avhengig av hva du velger av fleksible løsninger for betaling hos Ruter blir det jo noen kroner også i fremtiden på ruter selv om du velger elektrisk primær transport. Når regnet bøtter ned vannrett og det nærmer seg storm i kastene eller det er stålis og såpeglatt er det ikke hyggelig å sykle eller kjøre sparkesykkel. Selv ikke med el-motor.