View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Sånn kjapt ut av hodet:
Nedlegging av norsk oljeproduksjon uten at etterspørselen følger etter er et fint eksempel på symbolpolitikken til MDG. (Det finnes absolutt økonomiske grunner til å være restriktive i disse tider, men det er en annen debatt) Nord-Norge banen er et annet.
Vis hele sitatet...
Så at ein av verdas fem største hydrokarboneksportører stoppar leiteaktiviteten og vedtar å avvikle oljeindustrien er ekstrem symbolpolitikk?

Eg trur eg må sei meg einig med myoxo; du har ein definisjon av symbolpolitikk som neppe svært mange andre har.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg har forøvrig aldri sagt at vi ikke skal lytte på forskning. Problemet er bare at du og miljøbevegelsen prøver å flytte konsensuset om klimaendringer over til et konsensus for visse tiltak.
Vis hele sitatet...
Det er jo meir eller mindre direkte det du seier når du meiner vi kan dure på med oljeproduksjon! Forskninga er meir eller mindre eintydig på at vi har jævla lite igjen på karbonbudsjettet for å halde 1.5°C-målet som er sett - og det målet er økologisk katastrofe.

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Nedleggingen må være nøye gjennomtenkt og skje over lang tid for å være bærekraftig for norsk økonomi og sysselsetting.
Vis hele sitatet...
Her er tingen: det vi held på med no er ikkje bærekraftig. Ja, det vil gjere vondt å skule omstille seg, men spørsmålet er realistisk sett om vi skal omstille oss frivillig og ta den smerta på en god måte, eller om vi vil at det skal skje utan at vi kan påverke det. For konsekvensane kjem i form av klimaendringer. Som myoxo poengterte bryr ikkje fysikkens lover seg om politisk realisme.
Sist endret av vidarlo; 17. juni 2021 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.