View Single Post
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Problemet (både nå, men også etter en eventuell innstramming) er jo den gode gamle "skjellig grunn til mistanke", som virker å være svært åpen for tolking av hver enkelt. Vil en politimann få problem om de ransaket deg fordi du hadde fire gram cannabis, men du hadde en 200-lapp i lommeboka, og de så på dette som skjellig grunn til mistanke?

Bemerker at dette med grenser og innstramming av praksis rundt ransakelser bare er mine egne tanker rundt emnet, så ikke siter meg på dette.
Vis hele sitatet...
Takk for innspillet, det er sånn jeg også tenker. Har de en god grunn til å mistenke at jeg driver med salg, kan de gjerne sjekke meg. Hvis ikke kan de gå og vådeskyte. Det virker ikke som politifolk flest tenker over at det er en mental påkjenning å bli ransaket.

Og ja, rettighetene deres har vel allerede blitt innskrenket etter det siste skrivet fra riksadvokaten (eller de rettighetene de trodde de hadde). Hvis du ser nederst i denne saken, står det hva politiet har lov til når de møter en ruset person, noen som bruker, osv.:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mye...dalen/73624076