View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Kunne ikke vært mer uenig. Du nevner heller ikke hvilken type hydroponisk løsning men jeg antar vi snakker deep water culture (plantene holdes av små kurver med et medium som rockwool eller noe syntetisk, røttene henger ned fra dette igjen og ender i et lystett vannreservoar under)

For å sammenligne: God næringsrik jord (all-mix) i starten trenger bare vann, dette gjør du egentlig hele tiden de første 3-4 ukene, ofte bare ca 2dl, enda mindre i starten.

Så begynner du med litt næring, beste er å kjøpe en dråpeteller med ml mål, ofte er det bare en 5ml per liter vann du skal legge til, du bruker hele tiden vekten av potten som en indikator på når du må vanne, bare sørg for at overflaten aldri tørker helt ut, evt sleng på et lag med lecakuler (kan begynne å gro mose ellers).

Slik holder du på frem til høsting, og nå hydro:
Du ender opp med å ha skytteltrafikk mellom kjøkkenet/badet og dyrketeltet med 10 litersbøtter med vann for å fylle reservoaret med mindre du har ordnet en hageslangeløsning.
Vannet må ha en veldig spesifikk PH verdi (kjøpe PH måler som koster tusenlappen, samt kalibreringsveske og lagringsveske for probene til noen hundringser til) Glemmer du å lagre probene rett så tørker de ut og du må kjøpe nye (jeg har ikke tall på hvor mange som klarer å glemme eller fucke opp det der).
Du sitter så å regner på forhold og måler opp næring og så evt justere PH for å komme på rett plass.. vannet må også ha rett temperatur og med mindre du har kjøpt en varmematte så vil du slite i starten her, spesielt nå som HPS ikke er standarden (før var det vanskligere å holde temperaturen lav pga de kraftige lampene), er det vanskelig å holde temperaturen rett så her må du inn med akvarievarmere e.l.

Hver dag sjekker du PH og EC (tall på ledeevne i vannet, gir indikasjon på hvor mye næring) og må korrigere, er du en litt sånn nerdete og rutinestyrt fyr så er det sikkert et kjempemorro prosjekt så lenge det ikke går galt: Når du har dårlig vann/har fucka opp i reservoaret, så må du bytte ut hele sulamitten, du tømmer ut alt vannet og lager ny løsning fra bunnen av med næring og ph korrigering.

Jeg vil sammenligne det med å ha akvarium: om du ikke følger et litt strengt regime, er renslig osv så vil alger blomstre opp og fucke hele greia di.

Husk du har med folk som aldri har rørt særlig planter enda, hydroponi er særdeles avanserte greier å kaste seg over når man har null peiling. Det er også dyrere og vil skape et større innhugg i finansene om ting skulle gå galt da man sitter igjen med mye teknisk utstyr som ikke kan brukes til mye annet.
Det er et prosjekt man heller tar på seg senere når man har fått litt peiling på ting.



Jeg har hørt gamerpc rigger som bråker mer.. det kommer litt an på deg som person. Jeg har klart det med øreplugger, noen bryr seg ikke om susinga og sover greit uten.
Vis hele sitatet...




Jeg dyrket første gang selv i fjor. Begynte med å ha de inne i vinduskarmen med vifte på så de skulle bli sterke. Så flyttet jeg de ut. De ble gedigne, noen svære beist av noen cannabisbusker jeg aldri har sett makan til. Uten å gi næring, måle pH eller noe som helst. God jord fra Felleskjøpet og vanna de godt av og til. Se som det vokser ute i naturen uten at noen går rundt og gir næring og måler pH. Dette er weed i tilleg og vokser som weed/ugress. Stress ned. Naturen klarer seg fint uten menneskelig innblanding