View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Du kan ha et firma som gjør denne jobben også, det å forme retningslinjer som er lik for alle medlemmer i denne organisasjonen.
Vis hele sitatet...
Jepp, men du vil ha forskjellige organisasjoner som gjer det, elles vil det jo ikkje vere konkuranse. Og eg som kunde må vurdere dei opp mot kvarandre. Bankgarantifondet har enkle reglar for utbetaling, og kun eit sett reglar eg som kunde må settje meg inn.
Sitat av Warz Vis innlegg
Ok husket feil, var 5 millioner euro, men argumentet er fortsatt like gjeldende. Kilder:
§ 5. En forretningsbank kan ikke stiftes med en aksjekapital på mindre enn et beløp i norske kroner som svarer til 5 millioner euro. Kongen kan i særlige tilfelle samtykke i at aksjekapitalen settes til et lavere beløp, men ikke mindre enn et beløp som svarer til 1 million euro. Banken skal til enhver tid ha en ansvarlig kapital som minst svarer til det beløp som ble krevet da tillatelse til å drive virksomhet ble gitt.
Vis hele sitatet...
Fem millioner euro i startkapital er ikkje spesielt mykje. Det er i praksis eit seriøsitetskrav: du må kunne overbevise nok om forretningsplanen din til å få inn fem millioner før du starter banken. Og skal du drive bank skal du jo leve av å overbevise andre om å stole på deg, så...
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan du legge fram dette argumentet moralskt også? At det er riktig å kaste meg i fengsel dersom jeg vil starte en bank og ikke punger ut 5 millioner euro?
Vis hele sitatet...
Du treng ikkje punge ut fem millioner euro. Du må ha EK på fem millioner euro. Pengane er fortsatt dine, men du kan ikkje disponere dei fritt. Heck, du treng ikkje ha pengane fysisk tilgjengeleg, det er nok at du har gjeldsbrev frå andre tilsvarande EK tipper eg.
Sitat av Warz Vis innlegg
Det er en menneskerett å ha lov til å drive bank.
Vis hele sitatet...
Da har du ei oppfatning av menneskerett som er pokker så forskjellig fra det dei fleste andre har...

Sitat av Warz Vis innlegg
Nei, hvorfor er det rimelig at banker skal ha krav til kapital?
Vis hele sitatet...
For å sikre at dei er i stand til å handsame forpliktelsane dei tar på seg. Det er nøyaktig samme grunn som til at vi stiller krav til EK i AS og andre 'uansvarlige' selskap; dei må kunne svare for forpliktelser dei tar på seg.
Sitat av Warz Vis innlegg
Man trenger ikke rente dersom man ikke har inflasjon. Hvis banken er backet i gull f.eks.
Vis hele sitatet...
Om den er backa i gull blir jo fem millioner euro i EK enkelt å løse? Men om en ikkje har rente, kva skal eg da med banken? Og du vil fortsatt ha ein funksjon med rente: utlån av penger og formidling av risiko (gjennom renta).

(Artig at du sit på ei norsk ADSL-linje ettersom du er flytta får Noreg, sånn som sidenote).
Sist endret av vidarlo; 23. mars 2013 kl. 22:39.