View Single Post
Vel litt opp-topic egentlig men det går litt på det som ble diskutert tidligere i tråden.
Om bankers uansvarlighet. Røeggensaken er nå avgjort i høyesterett. Knusende seier for Rødeggen. Og det viser både den grådighetskulturen som har gjeldende i banknæringen siden tidlig 90 tall men det viser også en annen side - behovet for regulering og klare kjøreregler også for bank og finans.

Det ble hevdet av warz at markedet er selvregulerende og at de sterkeste overlever. Men bankene er mer komplisert enn en typisk produksjonsbedrift. For bankene driver med renter, og bankene har statlig innskuddsgaranti. Dermed mener jeg at cowboyene må lukes ut også får de som er igjen drive ansvarlig - ja kanskje er gullalderen over. Kanskje kan ikke direktørene få 20 års etterlønn og 25 mill å bonuser etter toppår. Men det er en liten pris å betale for edruelighet og ærlighet. Jeg er egentlig for at markedet stort sett regulerer seg selv - men ikke i alle bransjer. I noen bransjer er det for enkelt å ikle seg alle roller slik DNB gjorde i Rødeggen-saken. Og det triste er jo at det er tusenvis av nordmenn som ham som ble lurt og svindlet av griske banker. Jeg håper de må betale tilbake det de har svindlet til seg - selv om det da vil komme konkurser og styrte avviklinger. Det er prisen å betale for en 25 år sammenhengende fest i bransjen.