View Single Post
Sitat av Kramer Vis innlegg
Utenlandsgjeld

Wikipedia

Er det sånn at de kypriotiske bankene har kjøpt statsobligasjoner av den kypriotiske stat? Isåfall er det jo bankene som er ansvarlig for den store gjelden, ikke kundene. At bankene må rekapitaliseres er jo deres egen skyld. At de prøver å legge skylden på rike russere som har penger i banken er jo egentlig ikke vesentlig for folket. De stjeler penger.

edit: Jeg skulle lengre med dette innlegget, men blir så forvirret over det syke systemet til bankene. Se Zeitgeist: Addendum part 1.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har kypriotiske banker kjøpt kypriotiske statsobligasjoner, akkurat som norske banker har norske statsobligasjoner (og kypriotiske i og for seg). Det egentlige problemet har vært at kypriotiske banker var enormt eksponert mot greske statsobligasjoner, og da bankene måtte nedskrive disse, ble egenkapitalen betydelig svekket. Som følge av nye bankreguleringerer, så vel som tilsagn om ytterligere bankreguleringer i EU, er bankene nødt for å kutte ned på utlån for å ha en tilfredsstillende kjernekapital. Følgene av dette blir at næringslivet stopper opp og både banker og banlige bedrifter sier opp haugevis med folk - og så er runddansen i gang.

Hva mener du egentlig med at bankene har skyld for gjelden? Det er den kypriotiske stat som har ansvar for å betale sine egne lån ?

Til TS: Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette at banker bare er risikosøkende institusjoner? Deres fremste fagfelt er jo risikoanalyse! Men selvfølgelig så operer de i det kanskje aller mest konjunkturutsatte markedet som finnes, ettersom forretningsmodellen baserer seg på å låne inn penger som man deretter låner ut igjen.
Problemet med individuelle risikosøkere som jobber på provisjon o.l. har blitt håndtert veldig godt etter 2007, ettersom en betydelig høyere grad av all bonusutbetaling er betinget av resultatet til selskapet og ikke individuell oppnådd avkastning.

Jeg tror ikke løsningen er å la de svakeste gå konkurs, ikke i en så prekær situasjon som denne. Dette vil bare fyre opp under de negative spiraleffektene som allerede eksisterer i økonomien. Jeg tror løsningen rett og slett er at EU må slutte å drite seg ut. Det virker som om målet hele veien kun er å få tilbake pengene de lånte ut, uten å tenke på hvilke effekter økonomiske nedgangstider i ett EU-land betyr for de andre EU-landene. Samme greia var det med Hellas, de ble stilt helt umenneskelige krav, som stopper opp økonomien enda mer.

De burde ta penger (låne ut til gode betingelser) fra ESM, et fond Kypros selv har bidratt med kapital.