View Single Post
Sitat av Tias Vis innlegg
Jo, de skal faktisk folkeregistreres i den kommunen de bodde i da de ble valgt inn.
Vis hele sitatet...
Forutsatt at de disponerer boligen, og familien skal normalt sett være registrert samme sted. Da må det være en bolig de reelt sett kan bo i. Det var i alle fall ikke tilfelle med Ropstad og hans familie, og det ble det jo også tydelig etterhvert at det handlet om grep konkret for å slippe skatt og ikke at han bare ikke hadde tenkt på det slik han la det frem.

Jeg vet heller ikke hva storyen med Hansen er, men det var noe sykdom involvert, så det er godt mulig hun ikke bevisst prøvde å utnytte systemet. Jeg er også enig i at Stortinget har et ansvar. Men uansett viser det kanskje at det er en kultur der mange blir litt blinde for hva som er rimelig og forsvarlig. Vi har jo sett det samme med reiseregninger og diverse. Jeg vet ikke om alle nødvendigvis er bevisste svindlere, men de føler seg tydeligvis berettiget til privilegier som overhodet ikke henger på greip, og skjønner ikke at det er en intensjon bak disse ordningene som ikke bør mistes totalt av syne. At Stortinget /SMK har latt det skure tyder jo også på det. Det er virkelig egnet til å miste tillit. Og at man så ikke skjønner det selv, selv etter at det er på nyhetene... Man må spørre seg om de forstår hvilke verv det er de forvalter.

Absolutt, jeg skjønner heller ikke hvordan hun klarte å ikke oppdage at dette også gjaldt henne, når det stormet rundt Ropstad og co. Det er i så tilfelle helt latterlig dårlig dømmekraft. Personlig vet jeg ikke helt om jeg egentlig kjøper den. Kanskje hun bare har satset på at hun kunne skli under radaren for så å gjøre en grundig jobb for å "finne ut av" reglene som stortingspresident?
Vis hele sitatet...
Det er isåfall høyt spill. Hun kunne jo kommet unna med det om hun var i forkant og ordnet opp uten media på nakken.

De fleste på Stortinget har jo ikke utnyttet systemet. Jeg tror det er mulig, selv med uklare regler, å gjøre en edruelig vurdering av om man skal ha gratis pendlerbolig eller ikke. Jeg fritar dem ikke for det ansvaret.
Sist endret av *pi; 18. november 2021 kl. 21:17.