View Single Post
Sitat av cplpro Vis innlegg
Takker så mye for svar! Nå har jeg et mye klarere bilde av hvordan alt foregår

Du nevner at 5x årsinntekt regelen kom i 2016-2017 året, hvordan var regelen før dette da?

Til dere andre: takker for mye gode svar

Statusen min er per dags dato:

-Jeg har spart opp rundt 450tusen kr til nå, og regner med å ha rundt 500k til juni måned.
-Jeg har 2 deltidsjobber, og ca. per dags dato har jeg ca. 520tusen i årslønn.
-jeg har ca. 240tusen i studie lån

mine foreldre eier 2 hus(jeg eide den ene tidligere men ga det til de sånn at de kunne holde styr over begge lånene, slik at jeg kan "løsne" litt på gjelda mi, så per dags dato er det kun studie lån jeg har.
- Det ene huset leies ut og leieinntektene er gode der.

Slik jeg ser det ann nå, så vurderer jeg at de skal stille opp som kausjonister for meg. Er dette realistisk med tanke på at de eier 2 hus?
Vis hele sitatet...
Kausjonistdelen dems avhenger av belåningsgraden på de 2 husene.

Høres for meg ut som at du skal være lykkelig med å få det du har krav på, en bolig til ca 3 mill. 2 deltidsjobber er jo svært ufortusigbart.



Sitat av 420master Vis innlegg
Det er vel avsatt i finansloven at maks er 5 ganger egen inntekt? Vet noen får 6 ganger men da er det nødt til å være en utleie del som skal brukes nettopp for dette formål!
Vis hele sitatet...
Inntekter fra utleie kan legges til som inntekt. Jeg fikk det fra flere tilbydere, det er fremdeles 5x regeleen som gjelder. Bankene har også en liten andel lånetagere de kan se gjennom fingra med og vurdere. Det er nok ikke noe de gjør for oss vanlige dødelige med noen skarve hundre tusen i inntekt.

Boliglånforskriften
Sist endret av Dough; 25. april 2021 kl. 16:38.