View Single Post
For skoler så er bøker forbruksvarer, så skolen har som oftest en del ekstra fordi de slites ut, blir ødelagt eller forsvinner. Om du skal ha tak i bøkene ville jeg kanskje sjekket finn.no eller andre bruktsider - i verste fall kjøpe fra en forhandler. Du kan jo også ringe bort til ulike skoler og høre om de har noen ekstra fagbøker liggende som du kan kjøpe mtp at de kommer til å ønske nye lærebøker til fagfornyelsen.

Om du følger Maximum boka så er det en lærebok og en oppgavebok for hvert trinn. Dersom du ønsker å mestre temaene er det en stor fordel å ha både grunnbok (læreboken) og oppgavebøkene, da det lar deg bruke kunnskapen i uilike situasjoner.

Når det gjelder R1 og matematikk på ungdomsskolen så er det et ganske stort steg mellom disse. Det kanskje viktigste du tar med deg fra ungdomsskolen er geometri, algebra, likninger og funksjoner. Det forutsetter at du klarer å gjøre grunnleggende utregninger som prosent osv. Når du har arbeidet deg gjennom dette så er det neste naturlige steget "1T matte" (teoretisk matematikk). Her kommer du til å lære mesteparten av det som blir relevant for R1 matematikk (derivasjon, integrasjon osv.).


Om jeg skulle ta R1 matte ville jeg først sett over temaene som ungdomsskolen går gjennom, markere meg hva jeg er usikker på (kanskje regne noen oppgaver innenfor hvert tema for å være sikker på at jeg kan det - fordi man overvurderer ofte sine egne evner), og til slutt gjøre meg kjent med disse. Når man mestrer ungdomsskolen så er 1T matte hovedfokuset som skal forberede deg til R1.