View Single Post
Jeg synes at alt i alt så har USA gjort en kjempejobb de siste 60-70 årene. Verden har aldri i tidligere opplevd en så lang tid med fred og velstandsøkning som vi har hatt denne perioden.

Vi i Europa har f.eks ikke hatt noen store kriger siden, og vi har et par tusen år med krigføring bak oss. Og nå er flesteparten av landene i en union, med felles regler og fri flyt av varer og arbeidskraft.

Jeg er veldig glad i Amerikanerne, selv om jeg ikke er enig i alt de foretar seg. Dessuten så er vi ikke i posisjon til å si noenting som helst til Amerikanerne. Om vi sier stopp, så vil det bare hjelpe å distansere oss, og vi er allerede ute i kulden hva Kina angår.
Så jeg tror vi (Norge) skal passe våre egne saker, og ikke komme med altfor krasse uttalelser som ikke vil tjene andre mål en kanskje distansere oss fra vår desidert viktigste strategiske partner.

Når det kommer til Iran så er jeg for all form for virksomhet som kan svekke regimet der, jeg kan ikke bevise at de bygger atomvåpen. Men det kan lett bevises at de bygger den industrielle basen som trengs for å produsere dem, samtidig som de utvikler og bygger raketter istand til å levere dem.

Dette er kapasitet som jeg overhodet ikke vil at Iran presteregime skal ha. Da vi risikerer å ende opp med enda et Nord-Korea.
Jeg tror løsningen her ligger i sanksjoner, først ødelegge landets økonomi. Dette ser sanksjonene ut til å delvis å gjøre. Inflasjonen er opp gjennom taket, og Khameini har utstedt dødsstraff økonomisk virksomhet som vil være med på å skade landets økonomi mer.
Når folk begynner å skrike om mat, så er det også en indikasjon på et slipset begynner å stramme seg rundt nakken på regimet.
http://www.youtube.com/watch?v=MQpAVoTCRWM

Viss ikke sanksjoner alene hjelper, så bør de aktuelle stedene bombes. Viss de kan lykkes å ødelegge dem, samtidig som sanksjoner er på plass. Så vil ikke Iran være istand til å bygge dem igjen. Så kan Iran holdes i en lignende zombie tilstand som Irak ble holdt i på 90-tallet.

Det er forferdelig å snakke slik, for det vil føre til utrolig mye menneske lidelse. Men jeg tror det bedre enn at vi får et våpenkappløp i midt-østen.