View Single Post
Sitat av Sinister Vis innlegg
Skal man gå litt dypere enn overflaten, så må man ofte ty til andre kilder. At den iranske befolkning er i mot presteregimet er vel ikke noen nyhet. Her har du en stor rapport omkring det iranske folks syn på atomteknologi. Kort forklart er 1/3 av befolkningen for å få atomvåpen, over halvparten er for bruk av atomteknologi til fredelige formål, mens så og si ingen, er for at de skal skrinlegge hele prosjektet. Selv om det var islamistene som tok makten under 1979-revolusjonen, hadde også de moderate og sekulære sin rolle. De ble bare satt helt på sidelinjen, da presteregimet falt i samme grop som andre autoritære regimer. Alle er enig i at flertallet av befolkningen er for regimeendring. Det betyr ikke at grunnlaget for 1979-revolusjonen ikke gjelder. Jo mer USA presser på for å stanse hva iranere ser på som deres rett grunnet NPT, jo mer kan regimet spille på folks motstand mot vestlig(amerikansk) innbladning. Rally ’round the flag er ikke noe nytt fenomen.
Vis hele sitatet...
Var kanskje litt vel krass her. Kunne vel skrevet at jeg tror heller befolkningen støtter opp om presteregimet enn at de får landet sitt rasert som Irak og Afghanistan.

Sitat av Sinister Vis innlegg
Hva har Libya og Afghanistan med saken å gjøre? Var det sarkastisk ment? For jeg synes ikke at norske medier dekker Iran mot USA på noe annet enn en overfladisk måte.
Vis hele sitatet...
Var ikke sarkastisk ment. Og ja, jeg er helt enig med deg. Norske medier dekker dette på en veldig overfladisk måte. Jeg mener de også stiller veldig lite kritiske spørsmål om hva norske soldater blir beordret til å gjøre i Libya og Afghanistan. Jeg mener at de ikke hadde noe der å bestille.

Sitat av Sinister Vis innlegg
Styret har ikke stor oppslutning blant befolkningen. Tvert imot, men jo mer man presser på jo mer jobber man for å vedlikeholde regimet. Uansett, det er ikke første gangen USA har gått inn for å ødelegge et styre som har oppslutning blant flertallet av befolkningen. Hva som er populært å skrive er irrelevant i forhold til hva som er fakta.Hva er vagt? Folk flest er ikke fornøyd med dagens situasjon.
Nei, men det er heller ikke poenget mitt. Siden de ikke har støtte blant flertallet i befolkningen vil de være desto mer avhengig av å kunne få dem på sin side i viktige spørsmål og dermed ta fokus og tid vekk fra andre områder.
Vis hele sitatet...
Ja, det var noe lignende jeg ville fram til. Og det var vel egentlig ikke vagt, beklager for den. Var vel mer som sagt at jeg tror de heller tar prestestyret enn et styre innsatt av en fremmed stat.

Sitat av Sinister Vis innlegg
Kan ikke helt bestemme meg om du er enig med meg eller om du undergraver ditt eget argument ved å trekke fram Goebbels læresetning. Her kan du se oversettelse av sitatet om det viser seg at du ikke var enig meg med.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg var meget enig. Det var bare det at jeg trodde du kanskje trodde at det var snakk om en tabbe ved oversettelsen. Og ikke bevisst vrenging av hva han sa.

Sitat av Sinister Vis innlegg
Hvorfor det? Kontrollerer man Midt-østen har man veldig stor makt i den moderne verden. Isbjørn snakket om som det var pga. gammel sovjet fiendeskap at USA vil ha kontrollen der. I forhold til det argumentet så vil jeg ikke si at de kjemper mot en fiende, men mot globale aktører for verdensdominans. Vi er blitt såpass avhengig av hverandre til at noen tenker på en ny global krig.
Vis hele sitatet...
Aha, da leste jeg ikke godt nok at du diskuterte med Isbjørn.

Sitat av Sinister Vis innlegg
Jo, og det var akkurat det jeg ville fram til. Tidligere har Israel vært i stand til å angripe atominstallasjoner i Irak og Syria, og smadre disse i et enkelt angrep. Situasjonen var da at disse landene ikke lenger hadde atomreaktorer. Det vil være noe helt annet for dem om de bestemmer seg for å ta Iran, da det fort kan eskalere til en ny krig.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja men da var vi på lik linje regner jeg med. Tenkte bare at det var litt drøyt å mene at flyangrep i flere uker ikke var krigshandlinger.
Da var det nok bare at jeg leste hva jeg ville lese av din post. Beklager for det.
Er bare så jævla forbanna over at hverken norsk media eller politikere ikke prøver å være mer kritiske ovenfor bombingen av Libya og bruken av Forsvarets soldater i Afghanistan.