View Single Post
Det er greit å ha et verdenspoliti som tar ansvar hvis noen prøver å utnytte makten over et land til sin egen vinning, eller fremmer ideologier som fascisme/nazisme. Men USA utnytter denne tittelen veldig, i stede for å kjempe mot korrupe diktatorer og fremme demokratiet, innblander de seg bare i konflikter som vil tjene dem økonomisk.

Dette kan du se ved at de millitært støtter en USA-vennelig opprørsgruppe i Libya som ønsker og ta kontrollen over et land med store oljeressurser. Derimot involverer de seg ikke i Syria-konfliken, som ligner veldig som Libya-konflikten, på grunn av Syria sitt forhold til Kina, Iran og Russland.


-

Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Dette er hva jeg da liker med USA. Jeg kan nesten vedde alt jeg eier og har på at krig mot Kina vil komme, da de har meldt sin interresse i områder som de ikke har noe tilhørighet til.
Vis hele sitatet...

Dette med at USA kommer til å gå i krig med Kina, tviler jeg sterkt på.

Kina har meget stor politisk makt over USA. Dette er mye på grunn av økonomien og handelen mellom de 2 landene.
Kina står for en veldig stor del av utvinnelsen av en gruppe med grunnstoffer kallt "Lantanoider", hvilket brukes i ca. alle slags elektroniske duppeditter fra det 21. århundre.
Hvis Kina skulle kutte tilføselen av dette til USA (noe som helt sikkert ville skje i en konflikt mellom de to), ville det ha katastofale følger for USA.

(Kina har et monopol på produksjonen av dette stoffet fordi det er så miljøskadelig å utvinne stoffet at ingen andre enn Kina tillater det)

Siden Kina er nært alliert med Nord-Korea (n-k ville teknisk sett ikke eksistert uten økonomisk støtte fra Kina), så det er umulig for USA å gjøre noe uten å komme i en konflikt med Kina.

USA har ikke "gått" inn i Syria, og det er heller ikke et land som flyter over av olje. Afghanistan er heller ikke et oljerikt land. I Irak ble ikke USA tildelt en eneste oljekontrakt. De største kontraktene gikk derimot til Kina, Russland og Frankrike. Go figure!
Vis hele sitatet...
Det er litt galt å si at USA ikke går inn i Syria fordi det ikke er noe økonomisk og hente for USA der. Syria ligger veldig strategisk plassert, ved tanke på transportruter av olje. Noe som USA tjener veldig på om er under kontroll av en gruppe som er litt mer vennlige til vesten (spesielt USA) enn Assad-regimet.