View Single Post
For å diskutere fyre opp litt mer. USA ser sitt snitt her og der. Og Latin-Amerika er et knall eksempel på hva som kan skje med for mye "inflytelse" ifra USA. Det fleste lederne i disse landene var betalt av USA og gjorde dermed som de fikk beskjed om. Det gjaldt da som regel olje, og omtrent all den oljen som ble hentet ut av Latin-Amerika gikk til USA.

Det kan leses om her, det er en generel artikkel. Leser du gjennom heleså finner du linker videre for de spesifike landene og hva USA/CIA gjorde her. Et annet eksempel nå er Koney 2012. Olje i Uganda og USA melder straks sin interresse.

Sånne ting er hva jeg ikke liker med USA, dog så er det mye vi kan takk dem for imo. Blandt annet at dem står opp mot Iran, Nord-Korea samtidig som dem presser litt på både Kina og Russland.

Dette er hva jeg da liker med USA. Jeg kan nesten vedde alt jeg eier og har på at krig mot Kina vil komme, da de har meldt sin interresse i områder som de ikke har noe tilhørighet til. Områder rundt Norge for eksempel.

China's Economic Takeover: The World's Next Superpower by 2016
"China Threat" or a "Peaceful Rise of China"?
China’s Arctic Ambitions